17 روش برای کاهش فشار خون بالا


فشار خون بالا با تعداد هشداردهنده مرگ و میر هرساله در جهان ربط داره. هر چند فشار خون بالا ممکنه علائم ظاهری نداشته باشه، اما مهم ترین نتیجه های اون حمله قلبی ، سکته مغزی و در کنار اون مشکل کلیوی است.

اگه شما چاق هستین، می تونین با کاهش وزن و اعمال چند تغییر کوچیک در زندگی تون، فشار خون خود رو پایین بیارین.


1- در فضای باز پیاده روی کنین. پیاده روی تند به شما کمک می کنه که فشار خون رو پایین بیارین. اگه این مبادرت به طور درست انجام شه، قلب می تونه به طور موثرتری از اکسیژن استفاده کنه. 4 تا 5 نوبت پیاده روی سریع در هفته می تونه تغییرات قابل توجه ای در زندگی شما اعمال کنه. می تونین با 15 دقیقه ورزش روزانه شروع کنین و به آرومی مدت و شدت تمرینات رو زیاد کنین.

2- نفس عمیق بکشین. تمرین تنفس آروم و روشای مدیتیشن هم می تونه در این مورد روی شما تاثیر عجیبی داشته باشن. این روش ها به شما کمک می کنن که به اندازه قابل توجه ای استرس خود رو کم کنین و فشار خونتون رو هم کنترل کنین. تلاش کنین این روش رو 10 دقیقه صبح و 10 دقیقه شب انجام بدین. نفس عمیق خود رو به درون برده و بعد خارج کنین. اگه می تونین بعضی وقتا به کلاس یوگا برید تا این روش ها رو بهتر یاد بگیرین.

3- مواد خوراکی پر از پتاسیم استفاده کنین. شاید تا کنون از اثرات منفی سدیم (نمک) روی فشار خون شنیده باشین. پتاسیم یه ماده معدنی لازم واسه مقابله با اثرات بد سدیمه. میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم هستن، از جمله سیب زمینی ، گوجه فرنگی، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی و کشمش.

4- مصرف نمک رو کم کنین. حتی اگه در خونواده تون سابقه دچار شدن به فشار خون بالا رو ندارین، کاهش مصرف نمک می تونه تاثیر بسیار زیادی روی سلامت شما داشته باشه. قبل از این که نمک به غذا اضافه کنین فکر می کنین که واقعا به اون نیاز دارین یا نه. تلاش کنین به جای نمک از دیگر چاشنیا استفاده کنین. هم اینکه تا حد امکان از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و کنسروی و آماده دوری کنین، مثل سوسیس و کالباس، چیپس، ناگت مرغ منجمد و …، چون این مواد پر از نمک هستن.

5- از امتیازات کاکائوی تلخ غافل نشید. شکلای جور واجور تلخ شکلاتا، شامل فلاونوئیدهایی هستن که خاصیت انعطاف پذیری عروق رو بهتر می کنن. پس شکلات دست کم شامل 70 درصد کاکائو رو استفاده کنین.

نوشیدن دو لیوان آب پرتقال در روز می تونه فشار خون رو خیلی پایین بیاره و بعد اون، خطر بروز مریضیای قلبی رو کم کنه.

6- از فواید دم کرده های گیاهی هم بهره مند شید. این نوشیدنیای گیاهی واسه کاهش فشار خون بالا به درد بخور هستن، مثل چای سبز.

7- ساعات کاری تون رو کم کرده و استراحت کنین. کاهش ساعاتی که در اداره می گذرونین، می تونه به کاهش فشار خون کمک کنه. کار زیادتر از اندازه و دراز مدت، زمان ورزش و تغذیه سالم رو از شما میگیره.

8- با گوش دادن به یه موسیقی آروم می تونین به کاهش فشار خون تون کمک کنین.

9- جوونه گندم به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم زیاد باعث کاهش فشارخون بالا می شه. پتاسیم و منیزیم بر خلاف سدیم در کاهش فشار خون تاثیردارن.

10- محققان تو یه تحقیق جدید فهمیدن که مصرف پسته واسه پایین آوردن فشارخون موثره. پسته با کم شدن روند جذب کربوهیدراتا در بدن می تونه فشارخون رو پایین بیاره. هم اینکه پسته شامل مقدار زیادی پروتئین گیاهی و پتاسیم و منیزیمه.

11- برگ زیتون شامل ترکیباتی موثر در کاهش فشار خونه که می تونه به عنوان یه درمان کمکی مناسب واسه کنترل خطر پیشرفت مشکلات قلبی عروقی در بیماران گرفتار به پرفشاری خون استفاده شه.

12- آلو از افزایش فشار خون، بروز مریضیای قلبی عروقی، سرطان و مریضیای گوارشی پیشگیری می کنه و به عنوان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *