17 راه ساده برای باهوش شدن

17 راه ساده واسه باهوش شدن

چند راه واسه باهوش شدن . واسه تقویت ذهن و حافظه در اول باید به سراغ راه کارایی رفت که روشای رفع فراموشی نام گرفتن. خیلی راحت با دنبال کردن هر روز چند نکته می تونین ذهن و مغز خود رو تقویت کنین.

واسه باهوش شدن به سه چیز نیاز دارین:

1. آموزش دیدن واسه فرایندهای فکری

2. داشتن اطلاعات زیاد

3. تمرکز کردن بر یه مشکل یا ایده

 

مثلا، توماس ادیسون به خاطر این می تونست روی لامپ برق فکر کنه که:

1. واسه اینکه یه متفکر منطقی باشه آموزش دیده بود

2. درمورد مهندسی برق چیزای زیادی می دونست

3. روی حل یه مشکل تمرکز کرده بود

 

چند راه واسه باهوش شدن

در این بخش به اقدامات کوچیکی اشاره می کنیم که اگه به صورت روزانه انجامشون بدین می تونین بسیار باهوش تر باشین.

1. تا 30 دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب، 2 لیوان آب بخورین.

بدن شما بخاطر ساعتای متمادی خواب بودن، 9-6 ساعته که آبی دریافت نکرده. آب واسه تصفیه موادزائد و توازن مایعات بدن لازمه. نوشیدن دو لیوان بزرگ آب در اول صبح، کمبود آب بدنتون رو جبران می کنه. تحقیقی که روی کودکان انجام گرفته بود نشون داده که نوشیدن آب بعد از برخاستن از خواب، قدرت ذهن اونا رو واسه انجام تکالیف فکری بالاتر برده.

 

2. در زمان صبحونه خلاصه یه کتاب رو بخونین.

کتاب خوندن کاری فوق العاده س اما زمان صبحونه به چیزی بسیار کوتاهتر نیاز داره. به جای خوندن مقالات جدیدی که تاثیر چندانی بر زندگی و هوش شما ندارن، خلاصه کتابای پرفروش جهان رو بخونین.

 

3. در فاصله بین خونه تا محل کار به یه کتاب صوتی گوش بدین.

حتی اگه از خونه تا محل کارتون 10 دقیقه طول بکشه، بازم می تونین چند کتاب صوتی روی حافظه گوشی همراهتون بریزین و در این مسیرهای رفت وآمد به اون گوش بدین.

 

4. در بین کار کردن چای سبز بخورین.

برخلاف کافئین که باعث مضطرب شدن خیلی از افراد می شه، چای سبز شامل ال-تیانینه. این آمینواسید موجب افزایش امواج آلفای مغز می شه:

 

تقویت هوش

 

در عمل این یعنی برخلاف قهوه که اضطراب رو در افراد تحریک می کنه، چای سبز مرغوب تمرکزی همراه با آرامش البته بدون حس خواب آلودگی در فرد بوجود میاره. واسه همینه که ال-تیانین رو به صورت مکمل هم واسه ریلکسیشن و تقویت سلامت قلبی-عروقی عرضه می کنن.

 

5. در طول روز چرت کوتاهی داشته باشین.

چرت کوتاه به مغزتون کمک می کنه سرحال شه. ثابت شده که یه چرت کوتاه در بین یادگیری سرعت یادگیری رو بالا می بره. ذهن شما ریتمی داره که مشخص می کنه چه زمان خواب آلوده و چه زمان به خواب نیاز داره.

 

 

همونطور که می بینین بیشتر افراد وسط روز خواب آلودتر می شن. این بهترین زمان واسه یه چرت کوتاهه تا هوشیاری و کارایی واسه باقی روز به شما برگرده.

 

6. در طول روز قند و شکر مصرف نکنین.

درواقع اگه بتونین مصرف اونو به طور کل قطع کنین، بهتره. اما اگه نمی تونین، تلاش کنین در زمانایی که به تمرکز نیاز دارین از قندیجات استفاده نکنین. بالا و بعد پایین آوردنای قند واسه کارکرد هوشمندانه مغز خوب نیس. چیزی که عالی واسه اون موثره اسیدهای چرب هستش. تلاش کنین قندیجات رو با با چیزی مثل ماهی یا تخم مرغ جانشین کنین.

 

 

 

7. فقط چند بار در روز به وبسایتای اجتماعی سر بزنین.

مغز به اطلاعاتی که به اون عرضه می کنین عادت می کنه. اگه اونو با اطلاعات سریع و غیرمحرک بمباران کنین، تمرکزتون از بین میره. تلاش کنین با ارائه اطلاعات محرک به مغزتون، کارکرد اونو بالا ببرین. اگه واقعاً دوست دارین به شبکه های اجتماعی سر بزنین، واسه خودتون وقت گذاشته و بیشتر از یه زمان مشخص در اون سپری نکنین.

 

8. به جای تماشای سریال و فیلم، بازی کنین.

تماشای تلویزیون فعالیتی منفعله. مغز شما اطلاعات رو دریافت کرده اما اونا رو پردازش نمی کنه. اینکار رو با بازی کردن جانشین کنین. تو یه تحقیق که در سال 2014 انجام شد مشخص شد که حتی یه بازی ساده مثل سوپرماریو تاثیری قابل توجه بر انعطاف پذیری مغز داره. یه تحقیق دیگه این این یافته ها رو تایید کرده.

 

9. به جای تماشای تلویزیون، کتاب بخونین.

درست مثل بازی کردن، بهتره که موقع تماشای تلویزیون کتاب بخونین چون فعالیت بهتری واسه مغزتونه. کتاب خوندن باعث می شه مغزتون تصاویری ذهنی از چیزی که می خونین بسازه.

 

10. کمی برنامه ریزی کامپیوتری انجام بدین.

برنامه ریزی کامپیوتری روشی عالی واسه تفکر منطقیه. یادگیری کدنویسی شاید سخت باشه اما وبسایتایی هستن که این کار رو به صورت رایگان آموزش میدن. می تونه براتون مثل حل کردن پازل باشه.

 

11. موقع آشپزی اخبار و برنامه های علمی تماشا کنین.

زمان درست کردن شام، وقت خوبیه که از پیشرفتای جدید تکنولوژی، آموزش و طراحی و هم اینکه اخبار روز خبردار شین و اطلاعات عمومی تون رو بالا ببرین.

 

12. در طول روز چند حرکت ساده ورزشی انجام بدین.

جسم و ذهن ارتباطی قوی با هم دارن. تناسب جسمی به کارکرد بهتر مغز کمک می کنه. البته لازم نیس که هر روز به باشگاه ورزشی برید تا بتونین از فواید اون بهره مند شید (که اگه برید بهتره). انجام چند حرکت ورزشی پایه در خونه یا راه رفتن یا پله نوردی هم تاثیری عالی روی شما داره. تلاش کنین هر جند ساعت یه بار یه حرکت فیزیکی حتی بلند شدن از جاتون و کشیدن بدنتون انجام بدین.

 

13. با کسی که از شما باهوش تره وقت بگذرونین.

عادتا مسری هستن. این یه واقعیت علمیه که مثلاً چاقی از راه ارتباطات اجتماعی پخش می شه. عادتا و الگوهای فکری کسائی که با اونا وقت می گذرونین به شما منتقل می شه. خودتون رو در برابر کسائی بذارین که از شما باهوش ترن تا بتونین از اونا فایده ببرین.

 

14. با کسائی حرف بزنین که مخالف شمان.

با کسائیکه با شما موافق نیستن، بحث دوستانه کنین. اینکار کمکتون می کنه تا:

– نظرتون رو اثبات کنین

– راضی شید که اشتباه می کنین

در هر دو حالت، شما برنده هستین. در اولین حالت، شما با بحث منطقی فرد مقابل رو راضی می کنین و در حالت دوم منطق اشتباهی که قبلاً داشتین، اصلاح می شه.

 

15. واسه پیاده روی به طبیعت برید.

قدم زدن در طبیعت فواید مختلفی داره:

– بخاطر وجود درختای بیشتر، اکسیژن بیشتری در این مناطق هست

– ذهن آدم در طبیعت آرامش بیشتری داره

– قدم زدن به گردش خون شما کمک می کنه

قدم زدن در پارک در زمان ناهار می تونه کمکتون کنه بقیه روزتون رو هوشمندانه تر سپری کنین.

 

16. همیشه یه دفترچه یادداشت همراه داشته باشین.

افراد باهوشی مثل لئوناردو داوینچی همیشه یه دفترچه یادداشت همراه خود دارن. اونا از این دفترچه واسه یادداشت کردن ایده ها، طرحا و سوالاتی که به ذهنشون می رسه استفاده می کنن. شمام یه دفترچه همراه خود داشته باشین تا هر چیز جالبی که به ذهنتون رسید رو یادداشت کنین. این کار به شما کمک می کنه کنجکاوی و تفکر منطقی رو در خودتون پرورش بدین.

 

17. ده دقیقه در آخر روزتون رو به برنامه ریزی واسه روز بعد اختصاص بدین.

با برنامه ریزی کردن از یه روز قبل، روزتون رو با یه برنامه شروع می کنین. اینکار کمکتون می کنه بسیار مفیدتر عمل کنین. خیلیا همه روز مشغله دارن اما درواقعیت کارایی چندانی ندارن. یه بخش مهم از باهوش بودن اینه که بدونین کار هوشمندانه مهم تر و موثرتر از کار زیاده.


17 راه ساده واسه باهوش شدن

5/5

1

منبع : سلامت نیوز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *