17 راهکار خانگی برای درمان رفلاکس معده | طب ایرانی

شما از خوردن وعده بعدی غذا ترس دارین چون احتمال سوزش معده تون رو می دید. نیمه شب از سوزش زیاد از خواب بیدار میشین و از مصرف دائم شربت معده و آنتی اسید خسته شدین. در واقع رفلاکس معده مشکلیست که زندگی شما رو دچار مشکل کرده.

امروزه 20% از مردم دنیا دچار رفلاکس معده هستن. شربت معده می تونه به طور موقت مشکل و سوزش شما رو برطرف کنه اما شما میدونید که روز بعد فرا می رسه و بازم با این موضوع درگیرین. ممکنه وقت و هزینه زیادی هم واسه مراجعه به دکتر هدر داده باشین اما بازم به نتیجه نرسیده باشین. خبر خوب اینه که شما می تونین از راه راه های طبیعی و مقرون به صرفه، ریشه های این مشکل رو برطرف کنین.

رفلاکس معده و ترشح اسید چیجوری اتفاق میفته؟

برخلاف چیزی که بنظر میاد، رفلاکس معده و ترشح اسید معده در اثر کمبود ترشح اسید صورت میگیره. از طرفی اگه اسید کم تولید شه، غذا و اسید در معده باقی می مانند و خطر دچار شدن به سوزش معده و سر دل رو زیاد می کنن.

هم اینکه بعضی وقتا رفلاکس معده می تونه در اثر ترشح بالای اسید صورت پذیرد که به اون هیپوکلریدری می گن. در واقع وقتی که معده اسید کافی تولید نکنه، این مشکل ایجاد می شه که بیشتر با دارو درمان می شه. این مشکل می تونه به دلیل کمبود پروتئین و مواد مغذی روی دهد.

17 درمان طبیعی واسه رفلاکس معده

با این 17 روش طبیعی می تونین مشکل رفلاکس معده رو خودتون در خونه برطرف کنین.

1. افزایش تولید اسید با سرکه سیب

سرکه سیب یه داروی روزانه و محبوب واسه درمان رفلاکس معده س. سرکه می تونه موجب شه بدن تون اسید بیشتری ترشح کنه. واسه مصرف اون کافیه یه قاشق غذاخوری سرکه سیب رو با 4 تا 6 اونس آب مخلوط کرده و قبل از هر وعده غذایی بخورین. واسه نتیجه بهتر می تونین یه قاشق غذاخوری آب لیمو هم به نوشیدنی تون اضافه کنین. اگه در بین خوردن غذا دچار سوزش معده میشین و یا در خوردن غذا مشکل دارین، بیشتر از این نوشیدنی استفاده کنین تا باعث تجزیه بهتر غذاتون شه.

2. تقویت آنزیمای گوارشی

آنزیما مثل اسید معده نقش مهمی در شکستن غذای شما دارن. یه راه حل سریع واسه تقویت آنزیمای گوارشی می تونه همون به کار گیری سرکه سیب باشه و به هضم کمک کنه. بیشتر مردم احتیاجی ندارن به طور دائم از این روش استفاده کنن اما اگه بعضی وقتا دچار اون شدید می تونین از این روش فوری استفاده کنین.

3. اسید هیدروکلریک و پپسین

اگه با سرکه سیب مشکل دارین و حس می کنین با مزاج تون موافق نیس، می تونین از اسیدهیدروکلریک استفاده کنین. اسیدی که در حالت عادی در معده هست و باعث شکستن پروتئینا می شه. اگه شما داروهایی مصرف کردین که در طول زمان باعث کاهش اسید معده شدن، مصرف این اسید مستقیما می تونه به شما کمک کنه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این درمان واسه همه مناسب نیس به خصوص اگه دچار عفونت معده باشین که اسید ممکنه حالتون رو بدتر کنه. پس قبل از به کار گیری اسیدهیدروکلریک حتما با دکتر تون مشورت کنین. یه راه آسون واسه اینکه بدونین این اسید واسه شما جواب میده یا خیر اینه که وقتی احساس گرما در معده یا کمی سوزش کردین، مقدار بسیار کمی از اونو استفاده کنین. شاید همون موقع گرما از بین نره اما نباید بیشتر شه. اونو به طور کوتاه مدت استفاده کنین چون بعد از اون بدن تون توانایی تولیدش رو پیدا می کنه.

4. خوردن وعده های غذایی بیشتر ولی کوچکتر

هر چی تعداد دفعات بیشتری بخورین، واسه دستگاه گوارش تون سخت تره که اونو نگه داره. مخصوصا اگه به اندازه کافی اسید و آنزیم ترشح نکرده باشین، وعده های غذایی پر و بزرگ می تونن براتون دردسر بسازن. تلاش کنین اندازه غذایی که در هر وعده می خورید رو با روشای جور واجور کمتر کنین. مثلا به کار گیری بشقاب کوچیک و کنه غذا خوردن و یا تماشای تلویزیون در بین خوردن غذا می تونه کمک کننده باشه. مقدار مناسب اما چیزی که مقوی باشه و بدن تون رو تغذیه کنه.

می تونین برنامه غذایی تون رو به دسته زیر تقسیم کنین:

  • میان وعده صبح
  • صبحونه
  • ناهار کوتاه
  • میان وعده بعدظهر
  • شام کوتاه

بدین شکل مواد غذایی مناسب در اختیار بدن تون قرار می گیرن.

5. دوری از خوردن غذاهای تند و پر ادویه

حتما میدونید که غذاهای پر ادویه واسه رفلاکس معده اصلا مناسب نیستن. شکلای جور واجور فلفل ها و سسای تند با اینکه بسیار خوشمزه هستن اما سیستم بدنی شما رو بر هم میزنن و مشکل تون رو شدید شدن می کنن. البته ادویه جاتی مانند زیره، فلفل مشکی و زردچوبه هم هستن که می تونن واسه مشکل شما به درد بخور باشن. زردچوبه به طور خاص واسه سلامتی گوارش خیلی خوبه چون یکی از قوی ترین مواد ضد التهابی حساب می شه که می تونه رفلاکس معده رو هم کم کنه.

6. حذف غذاهای التهابی از رژیم غذایی

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد رفلاکس معده، غذاهایی هستن که شما انتخاب می کنین. اگه غذای سالم استفاده کنین بدن شما با اون مشکلی نداره اما غذاهایی که بسیار پردازش شده و تحریک کننده هستن، می تونن مسائلی مانند رفلاکس معده، نفخ و گاز رو به دنبال دارا باشن. غذاهای التهابی شامل غذاهایی که گلوتن دارن، لبنیات پاستوریزه و شکر تصفیه شده می شن. بدن، تغییراتی که در این مواد غذایی داده می شه رو تشخیص نمی ده و این می تونه باعث ناراحتی معده شه.

به خصوص اگه شما مشکل در هضم مواد غذایی دارین، واسه کمک به بهتر شدن سیستم بدن خود باید از این غذاها دوری کنین و بیشتر بر میوه ها و سبزیجات تمرکز کنین.

7. حذف غذاهای غیر مجاز

اگه می خواین بهترین رژیم غذایی رو واسه درمان رفلاکس معده داشته باشین، مهمه بدونین که چه غذاهایی موجب بهبود و چه غذاهایی حال تون رو بدتر می کنن. بعضی از غذاهایی که براتون خوب نیستن شامل الکل، شکلات، نوشابه های گازدار، غذاهای چرب و سرخ شده، سیر، پیاز، غذاهای تند، نعناع، گوجه فرنگی، پرتقال و دیگه خوراکیا و نوشیدنیای اسیدی هستن. شما می تونین این موارد رو به صورت موقت، چند ماهه و یا نامحدود کنار بذارین تا راهنماییای دیگه این مقاله بتونه مشکل شما رو حل کنه.

8. مصرف غذاهای مجاز

خبر خوب اینه که غذاهای فوق العاده متنوعی هست که می تونه واسه رفلاکس معده به درد بخور باشه. از جمله میشه از کفیر، آب گوشت، سبزیجات (به خصوص اونا که برگ سبز تیره دارن)، آرتیشو، مارچوبه، خیار، کدو تنبل، کدو سبز، ماهی آزاد و چربیای سالم مانند آووکادو، بادام و عسل نام برد.

مصرف غذاهای غیر تند و ضد التهابی نه فقط رفلاکس معده رو در حد ناچیز نگه می دارن بلکه باعث آرامش بدن، بهبود زخم های سلولی و جوون سازی دستگاه گوارش می شن.

9. جویدن، جویدن و جویدن

همیشه از کودکی در مورد جویدن هر چی بیشتر غذا به ما اخطار می دادن و این موضوع حالا از نظر علمی هم تایید شده. جویدن بیشتر به هضم راحت تر کمک می کنه. اگه به اندازه کافی غذا رو نجویده باشین، بدن شما نیاز پیدا می کنه تا منابع بیشتری از اسید و آنزیم واسه هضم غذا به دست آورد. تلاش کنین این کار رو تمرین کنه تا براتون تبدیل به عادت شه. خیلی راحت هر لقمه رو 30 بار بجوید.

جویدن باعث می شه آنزیمای گوارشی آزاد شن و واسه روند هضم، اسید تولید شه. هم اینکه تولید بزاق که شامل آنزیمای کلیدیه، تحریک شده و شروع به تجزیه مواد غذایی در دهن می کنه.

10. نفس کشیدن قبل از غذا خوردن

این کار به دلایلی می تونه واسه افراد گرفتار به رفلاکس معده به درد بخور واقع شه. اول اینکه بدین شکل استرس از بدن تون دور شده و فشار بر شما کم میشه. همین که چند نفس عمیق بکشین، بدن تون رو آروم کرده و خیلی راحت می تونین هضمی مطلوب داشته باشین. یادتون نره حتما در طول روز تمرینات تخصصی تنفس رو انجام بدین تا روش درستش رو یاد بگیرین.

11. ماساژ شکمی

اگه مشکل رفلاکس شما به دلیل ترشح زیادتر از اندازه اسید و یا به تاخیر افتادن تخلیه معده س بیشتر موجب سوزش سر دل می شه. به عنوان یه راه حل شما می تونین به آرومی پایین قفسه سینه و وسط سینه رو ماساژ بدین. با به کار گیری انگشت اشاره و انگشت وسط، این منطقه رو با حرکاتی دایره ای ماساژ بدین.

12. نوشیدن آب بیشتر

یه راه عالی واسه خنک کردن سوزش، مصرف آبه. آب می تونه باعث جلوگیری از ترشح زیادتر از اندازه اسید یا جذب اسید و مواد مغذی و حرکت بهتر غذا شه و همه اینا در کاهش رفلاکس معده تاثیر گذارن. نوشیدن مقادیر کافی آب نه فقط واسه رفلاکس معده موثره بلکه می تونه به جلوگیری از یبوست هم کمک کنه.

13. آزمایش سطوح استرس

استرس می تونه تاثیر زیادی در هضم غذا داشته باشه پس شما می تونین در جهت رفع مشکل با آزمایش و بررسی دلایل استرس تون شروع کنین. وقتی ما تحت تاثیر چیزی قرار می گیریم، بدن مون حالت تهاجمی به خود میگیره که می تونه اسید بیشتری ترشح کنه و موجب رفلاکس معده شه. پس تمرین تنفس رو به طور روزانه جدی بگیرین و حتما یوگا و مدیتیشن انجام بدین.

14. نوشیدن آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا فوق العاده واسه سیستم گوارش، آروم بخش و شفا دهنده س به خصوص اگه مشکل ترشح اسید داشته باشین. همونطور که آلوئه ورا می تونه واسه درمان سلولای پوست به درد بخور باشه، می تونه سلولای دستگاه گوارش رو هم از آسیب و التهاب نجات دهد.

نوشیدن ¼ فنجون آب آلوئه ورا قبل از هر وعده غذایی می تونه به آرامش رفلاکس معده کمک کنه. اگه شکلای جور واجور تجاری اونو خریداری می کنین یادتون باشه که برچسب ترکیباتش رو نگاه کنین تا خالی از هر گونه قند و مواد افزودنی باشه.

15. دوری از خوردن در اواخر شب

کمی پس از غذا خوردن به تختخواب می رید و فورا احساس سوزش می کنین؟ این به اون دلیله که غذا و اسید هنوز در معده شما هست. مقدار زمان لازمی که غذا از معده و روده شما خارج می شه دو ساعته پس تا دو ساعت پس از خوردن غذا به تختخواب نرید.

پس با یه برنامه ریزی درست می تونین مشکل تون رو حل کنین. اگه عادت دارین ساعت 10 شب بخوابین، حتما ساعت 8 شب غذا بخورین.

16. به کار گیری گیاهان خنک کننده

مانند آب آلوئه ورا، راه های دیگری هم واسه درمان رفلاکس معده هست. از جمله میشه به نارون، ریشه مارشمالو، ریشه بابونه و شیرین بیان اشاره کرد. این گیاهان رو می تونین به صورت چای دم کرده استفاده کنین و از خواص بی نظیرشون بهره مند شید. اونا امتیازات فوق العاده ای واسه هضم دارن. نه فقط با سوزش معده مقابله می کنن بلکه باعث آرامش و درمان زخم های روده ای می شن.

17. به کار گیری کمی جوش شیرین

جوش شیرین امتیازات زیادی واسه رفلاکس معده داره. از اونجا که پایه س و اسیدی نیس، می تونه خیلی راحت در خنثی کردن اسید معده تاثیر داشته باشه. اما از اونجا که می تونه اسید معده رو کم کنه، باید به اندازه کافی مصرف شه.

½ فنجون جوش شیرین رو با ¼ فنجون آب مخلوط کنین. چند دقیقه بعد باید احساس سوزش داشته باشین. این نوشیدنی رو تا وقتی که به طور کامل مشکل تون از بین رود استفاده کنین. این کار به این دلیله که تولید اسید معده تون به اندازه شه و به حل ریشه ای کمک می کنه. جوش شیرین یه جانشین طبیعی و سالم واسه داروهای ضد قارچی سنگینه.

برنامه ریزی واسه رفع رفلاکس معده شما

واسه شروع بهتره یه یا دو مورد از مواردی که در این پست به اونا اشاره شده رو انجام بدین. هر کدوم از این موارد در رفع رفلاکس بسیار قوی هستن و شما فقط با انجام یه یا دو مورد از اونا به نتیجه مطلوبی می رسین و فرق رو احساس می کنین. در آخر کارکرد سیستم گوارش شما به مرور تغییر می کنه.

.

منبع : 7ganj.org

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *