17 راز برای طول عمر بیشتر

17 راز واسه طول عمر بیشتر

تحقیقات نشون داده آدمایی که در مراسمای مذهبی شرکت می کنن، زندگی طولانی تری دارن.

با در نظر گرفتن شروع هفته سلامت (18 تا 24 فروردین) و شعار اون که زندگی سالم، طول عمر بیشتره، این مقاله رو واسه شما جفت و جور کردیم.

 

1- حفاظت از DNA

شما ممکنه فکر کنین که کاری از دست شما برنمیاد، اما تحقیقات عکس این نظریه رو اعلام داشتن. در مطالعه مقدماتی، تغییر در روش زندگی موجب کمک به آنزیمی می شه که موجب افزایش طول تلومر می شه.

دیگه تحقیقات نشون داده که رژیم غذایی و ورزش می تونه از تلومر مراقبت کنه.

عادات سالم ممکنه سرعت پیری رو کم کنه.

2- با وجدان و وظیفه شناس باشین

تحقیقات 80 ساله نشون داده که یکی از موارد زندگی طولانی تر اینه که دارای شخصیت باوجدانی باشین.

محققان اندازه گیریایی رو در توجه به جزئیات و همت انجام دادن.

اونا به این نتیجه رسیدن که مردم با وجدان بیشتر کارایی رو واسه حفظ سلامت و راه هایی واسه ایجاد رابطه قوی تر و کار بهتر رو انجام میدن.

خوابیدن با کیفیت خوب می تونه خطر دچار شدن به چاقی، دیابت، مریضی قلبی و مشکلات خلقی رو کم کنه

3- دوست یابی

محققان استرلیایی نشون دادن افراد مسنی که دارای دوستان زیادی هستن، احتمال مرگشون کمتر از افراد سن بالا دارای دوستان کمه.

این نشون دهنده رابطه بین روابط اجتماعی با طول عمره.

 

4- انتخاب عاقلانه دوستان

عادات دوستان بر شما اثر میذاره، پس بهتره دوستائی رو انتخاب کنین که با روش زندگی تون موافق باشن.

تحقیقات نشون داده که چاقی، مسریه. پس اگه شما دوست چاقی داشته باشین، به احتمال 57 درصد شمام چاق میشین.

سیگار کشیدن هم یکی از عادت هاییه که از راه روابط اجتماعی پخش می شه.

اما خبر خوب اینه که ترک سیگار هم مسریه.

 

5- ترک سیگار

هر چند که میدونید ترک سیگار چقدر می تونه واسه زندگی به درد بخور باشه، ادامه ترک سیگار می تونه فواید بیشماری رو واسه شما رقم بزنه.

طبق تحقیقات 50 ساله بریتانیا، ترک سیگار در 30 سالگی می تونه طول عمر فرد رو 10 سال زیاد کنه.

ترک سیگار در سن 40، 50 و یا 60 سالگی می تونه امید به زندگی رو به ترتیب 9، 6 و یا 3 سال زیاد کنه.

 

6- چرت زدن

محققان در تحقیقی که روی 24000 نفر انجام دادن، به این نتیجه رسیدن که آدمایی که درزمان روز هنگام خستگی و خواب آلودگی کمی چرت میزنن، 37 درصد کمتر دچار بیماریای قلبی و به دنبال اون مرگ می شن.

تحقیقات نشون داده که چرت زدن باعث کاهش هورمونای استرس زا می شه و در نتیجه از قلب مراقبت می کنه. هم اینکه باعث تقویت حافظه می شه.

 

7- پیروی از رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای شامل مقدار زیادی میوه، سبزی، غلات سبوس دار، روغن زیتون و ماهیه.

تحقیقات 50 ساله نشون داده که بیشتر ادما از فواید این رژیم بهره بردن.

این رژیم باعث کاهش بیماریای متابولیک می شه.

بیماریای متابولیک شامل: چاقی، افزایش قند خون، افزایش فشار خون و دیگه بیماریای قلبی و دیابته.

 

 

8- مانند ژاپنیا غذا بخورین

امید به زندگی در ژاپن خیلی زیاده.

محققان یکی از دلایل اونو، عادات درست غذاخوردن می دونن.

غذاهای اونا شامل مقدار زیاد سبزیجات سبز و زرد رنگ و مقدار کمی کالریه.

 

 

9- ازدواج کنین

تحقیقات زیاد نشون داده که افراد متاهل نسبت به افراد مجرد، بیشتر عمر می کنن.

در ازدواج، افراد هم از نظر اجتماعی و هم از نظر اقتصادی پشتیبانی می شن.

حتی مطالاعات نشون داده آدمایی که طلاق گرفتن و یا بیوه شدن، اندازه مرگ و میر در اونا کمتر از افرادیه که اصلا ازدواج نکرده ان.

 

10- کاهش وزن

اگه شما دارای اضافه وزن هستین، کاهش وزن به شما کمک می کنه که در مقابل دیابت، مریضی قلبی و دیگه بیماریایی که باعث کاهش طول عمر می شه، مقاومت کنین.

چربی شکم بسیار خطرناکه.

تحقیقات نشون داده که خوردن فیبر بیشتر و انجام ورزش منظم راه موثری واسه کاهش چربی دور شکمه.

 

11- جنب و جوش داشته باشین

دلایل بسیاری نشون میده آدمایی که ورزش می کنن، بیشتر زنده می مانند.

ورزش منظم باعث کاهش بیماریای قلبی، سکته، دیابت، شکلای جور واجور سرطانا و افسردگی می شه.

ورزش هم موجب قوی تر شدن ذهن می شه.

بهتره ورزش با شدت متوسط رو دو ساعت و نیم در هفته انجام بدین.

 

12- معنویت رو بالا ببرین

تحقیقات نشون داده آدمایی که در مراسم مذهبی شرکت می کنن، زندگی طولانی تری دارن.

یه مطالعه 12 ساله روی افراد 65 سال به بالا انجام شد، این افراد کسائی بودن که بیشتر از یه بار در هفته در مراسم مذهبی شرکت می کردن. این مطالعه نشون داد که این افراد دارای سیستم ایمنی بالایی هستن و کمتر می میرن. شرکت در مراسم عبادی دسته جمعی مثل نماز جماعت، باعث بالا بردن سلامت افراد می شه.

13- بخشش

دوری از کینه و بیزاری، فواید زیادی واسه سلامتی داره.

عصبانیت طولانی باعث کاهش کارکرد ریه، مریضی قلبی، سکته و بیماریای دیگه می شه.

بخشش و عفو کردن باعث پایین اومدن اضطراب و کاهش فشار خون می شه و هم کمک به تنفس راحت تر می کنه.

این فواید باعث می شه که شما دیرتر پیر شید.

 

14- به کار گیری وسایل ایمنی

تصادفات یکی از مهمترین دلیل مرگ و میر در بین افراد 1 تا 24 ساله س.

پوشیدن کلاه ایمنی یکی از راه کارهاییه که منتهی به افزایش طول عمر می شه.

بستن کمربند ایمنی باعث کاهش 50 درصد مرگ و یا جراحت جدی می شه.

در تصادفات دوچرخه سواری، بیشتر بیشر مرگا در اثر ضربه به سر اتفاق می افته، پس حتما کلاه ایمنی رو یادتون نره.

 

15- خواب رو در اولویت بذارین

خوابیدن با کیفیت خوب می تونه خطر دچار شدن به چاقی، دیابت، مریضی قلبی و مشکلات خلقی رو کم کنه.

خواب کافی کمک به بهبودی سریع تر مریضی می کنه.

خوابیدن کمتر از 5 ساعت در شب باعث افزایش مرگ زودرس می شه.

 

 

16- استرس خود رو کنترل کنین

تحقیقات نشون داده که تغییرات در روش زندگی شامل کنترل استرس، کمک به جلوگیری از بیماریای قلبی می کنه.

با اینکه بیشتر مردم نمی تونن دائم از استرس دوری کنن، اما راه هایی هست که اونو میشه کنترل کرد.

یوگا و یا تنفس عمیق از جمله راه کارای کنترل استرسه.

 

17- داشتن هدف

پیدا کردن سرگرمی و فعالیتا می تونه باعث طول عمر شه.

تحقیقات 13 ساله ژاپنیا نشون داده مردانی که با هدف زندگی می کنن، کمتر دچار مرگ به وجود اومده به وسیله سکته، مریضی قلبی و یا بقیه بیماریا می شن.

مطالعه دیگری در مرکز پزشکی نشون داده که دارا بودن هدف در زندگی باعث کاهش دچار شدن به مریضی فراموشی می شه.

 

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *