دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”

مهندسی عمران-راه و ترابری

عنوان سمینار:

بهره گیری بهینه از فضای هوایی کشور با هدف افزایش پروازهای ترانزیت

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)
اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود می باشد
چکیده
   در این پژوهش، در مرحله اول پتانسیل و امکانات بالقوه کشور در جذب پروازهای ترانزیت که خود بر اقسام مختلفی می تواند مطرح باشد مطالعه می گردد. به این شکل که جایگاه و عملکرد فرودگاههای بین المللی کشور در جذب پروازهای ترانزیت شناسایی می گردد و سپس با مطالعه عملکرد کشورهایی از منطقه که در جذب پروازهای ترانزیت موفق اقدام کرده اند و با تطبیق اقدامات انجام گرفته در آن کشورها با شرایط و اوضاع کشورمان، راهکارهای جذب درصد بیشتری از پروازهای ترانزیت به هوا، فضا و فرودگاههای کشور شناسایی و ارزیابی می گردد. جذب پروازهای ترانزیت می تواند بهره دهی اقتصادی مناسبی برای یک کشور داشته باشد زیرا که ضمن ایجاد اشتغال، عوارض و هزینه های متنوعی از هواپیماههای مربوطه اخذ می گردد.
در هر بخش برای فهم بیشتر، ضمن مدلسازی مساله ،جداول و نمودارهایی ارائه شده می باشد که در بخش مربوطه به صورت کامل به آن پرداخته شده می باشد.
در نهایت و در فصل آخر،نتیجه گیری و پیشنهاداتی جهت ارتقاء توان جذب پروازهای ترانزیتی، عبوری و توقفی، توسط کشورمان ارائه گردیده می باشد.
کلمات کلیدی:
پرواز ترانزیت – فرودگاه های خاور میانه– هزینه – تعرفه خدمات هوایی
مقدمه
ترانزیت هوایی از سه جهت می تواند مورد مطالعه قرار گیرد ، اول ترانزیت عبوری به این معنا که هواپیماهای خطوط هوایی مختلف در قبال عبور از آسمان و فضای یک کشور بدون آنکه توقفی را در فرودگاههای آن کشور انجام دهند ، در قبال بهره گیری از کریدورها و مسیرهای هوایی و برخورداری از سیستم های ناوبری آن کشور مبالغی را به هواپیمایی کشوری آن کشور می پردازند . بدیهی می باشد که هر چه یک کشور بتواند به پروازهای عبوری بیشتری از آسمان خود سرویس دهی نماید، بهره بیشتری از نظر اقتصادی خواهد برد . معمولاً خطوط هوایی مختلف در بین مسیرهای امن، کوتاهترین مسیر را از نظر زمانی انتخاب می کنند که البته تعرفه ها و عوارض عبور از آسمان هر کشور می تواند در این موضوع تأثیرگذار باشد.
دومین محور مطالعه پروازهای ترانزیت همراه با توقف در فرودگاههای یک کشور هستند. دراین نوع ترانزیت که اکثراً مربوط به پروازهای دوربرد می باشد ، هواپیماهای خطوط هوایی مختلف بمنظور دریافت امکانات و سرویسهای فرودگاهی نظیر سوختگیری، غذا رسانی، بازدیدهای فنی و یا پیاده و سوارکردن تعدادی مسافر با اهداف افزایش ضریب پری پروازو یا گسترش شبکه پروازی در فرودگاههای یک کشور توقف کوتاهی می کنند و بعد از پیاده و سوار کردن تعدادی مسافر و یا بعد از انجام توقف های عملیاتی با پرداخت هزینه هایی نظیر هزینه نشست، هزینه سوخت، هزینه روشنایی به مسیر خود ادامه می دهند. در سومین حالت در ارتباط با امور ترانزیت هوایی، می توان مسئله تمایل مسافرین به بهره گیری از یک فرودگاه قطبی را بعنوان گره میانی پیش از رسیدن به مقصد نهایی مورد ارزیابی و مطالعه قرار داد، به این نوع ترانزیت، انتقال مسافرین گفته می گردد. در فصل دوم این پژوهش فرودگاههای رقیب منطقه و خطوط هوایی موفق و اصلی منطقه مطالعه خواهند گردید.
سپس در فصل سوم ناحیه بندی دقیقی بر مبنای عوامل اقتصـــــــادی و جغـــــــرافیایی صورت گرفته و خصوصیات هر منطقه از نظر تولید و جذب پروازهای باری و مسافری مطالعه گردیده می باشد و درگام بعدی مبادلات بار و مسافرین مناطق گوناگون شناسایی و استخراج شده می باشد و در مرحله آخر کریدورها و مسیرهای مصوب و مهم بین المللی که پروازها برای عبور از کشور ایران از آنها بهره گیری می کنند مطالعه و شناسایی شده و ضمن تخصیص ترافیک ترانزیت هوایی عبوری به آنها ، مسیرهای مهم کشور مشخص می شوند بدین وسیله بستر مناسبی به مقصود ادامه پژوهش در فصول پنجم تا هشتم فراهم می گردد تا بتوان ضمن مطالعه دقیق کلیات مسئله، به یک نتیجه گیری دقیق دست پیدا نمود و با ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم به حل مساله کمک نمود.                                                           
1-1- اهمیت و هدف مساله
در این قسمت از مطالعه نخست به مطالعه اهمیت و در مرحله بعد از آن به تشریح هدف مسئله پرداخته می گردد.
1-1-1- اهمیت مساله    
با در نظر داشتن اتکای شدید اقتصاد ایران به منابع طبیعی و به ویژه نفت و از طرف دیگر نوسانات شدید بازار جهانی نفت و محدودیتهای منابع طبیعی ، نیاز به تفکر و مطالعه به مقصود ایجاد جایگزینهای مناسب تأمین بودجه به جای تکیه بر درآمدهای نفتی به شدت احساس می گردد.
در این راستا، صادرات کالاهای صنعتی نظیر ماشین آلات و صنایع دستی و کالاهای غیرصنعتی نظیر محصولات کشاورزی از یک سو و فروش خدمات مختلف نظیر خدمات حمل و نقل از سوی دیگر مانند راهکارهای اجرایی و قابل اطمینان می باشند.                                            
لازم به تبیین می باشد که با در نظر داشتن اینکه دستیابی به حجم بالای صادرات کالاهای صنعتی و غیرصنعتی که جایگزینهای مناسبی برای تأمین بودجه بجای تکیه بر درآمدهای نفتی هستند ، مستلزم سرمایه گذاریهای کلان ارزی و ریالی اولیه بوده و در بلندمدت امکان پذیر می باشند، پس منابعی که سریعتر و بدون ایجاد هزینه های سرمایه گذاری کلان اولیه به نتیجه برسند دارای اولویت می باشند. در این ارتباط می توان به فروش خدمات بالاخص فروش خدمات حمل و نقل ترانزیت در بخشهای کالا و مسافر در چهار زیرمجموعه حمل و نقلی جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی تصریح نمود.
مانند خدمات حمل و نقلی قابل فروش، خدمات حمل ونقل در بخش ترانزیت کالا و مسافر در چهار زیرمجموعه فوق می باشد.                                                                                            
بنا به نظر صاحبنظران، پدیده ترانزیت کالا و مسافر با در نظر داشتن موقعیت جغرافیایی خاص و مناسب کشور می تواند یکی از جایگزینهای مناسب بخشی از درآمدهای ارزی کشور باشد. حال آنکه اندازه اهمیت موقعیت جغرافیایی در کسب درآمدهای ارزی چه مقدار می باشد ، نیاز به پژوهش دارد. پس این مطالعه از یک نگاه به دنبال شناسایی عوامل مکملی می باشد که در صورت حصول آنها ، با تکیه بر موقعیت جغرافیایی ایران بتوان به درآمدهای ارزی بیشتری دست پیدا نمود.                                          
لازم به تبیین می باشد که با اهمیت بخشیدن به ترانزیت هوایی و کوشش برای بالابردن حجم تقاضای ترانزیت هوایی از فضا و فرودگاههای ارائه دهنده خدمات موجود در کشور، علاوه بر درآمد ارزی می توان به صنعت حمل و نقل هوایی نیز اعتبار بخشید .بنا بر این تحلیل و ارائه راهکارهای بالفعل کردن پتانسیلهای موجود همراه با بالابردن سطح خدمات رسانی مهم و لازم گویا. با در نظر داشتن وسعت فراوان موضوعات مرتبط با ترانزیت هوایی، کوشش شده می باشد به مسائل و موضوعاتی پرداخته گردد که تأثیر بیشتری در فرآیند ترانزیت هوایی دارند و ساختار پارامترهای مهم مورد ارزیابی قرار گیرد.                                                                                                                                  
1-1-2- هدف مساله
هدف از این پژوهش، شناخت صحیحی از اندازه تقاضای پروازهای ترانزیت از کشور می باشد که این امر مستلزم دسترسی به ابزارهای پیش بینی مناسب و به تعبیری تهیه و پرداخت مدل تقاضای پروازهای ترانزیت از ایران می باشد. کاربرد نتایج پروژه در برنامه ریزی در موردها زیر بوضوح روشن می باشد.      

  1. گسترش کمی و کیفی تجهیزات ناوبری
  2. اصلاح قوانین مربوط به ترانزیت هوایی
  3. اصلاح و تکمیل تجهیزات خدمات رسانی فرودگاههای کشور

راههای بهره برداری بهینه از تسهیلات موجود هوایی و افقهای سرمایه گذاری آتی همراه با اولویتــهای اصلی آن از اهداف اصلی این می باشد.                                                              
در یک ارتباط متقابل ضروری می باشد که کشور ما به همان نسبتی که به دلیل بهره گیری از خدمات مختلف ارائه شده در مسیرهای هوایی سایر کشورها متحمل هزینه می گردد، با فراهم ساختن تجهیزات و امکانات مناسب و ارائه خدمات پروازی در مسیر تردد ترافیک خارجی، درآمدهای متعادلی را کسب نماید، که این امر مستلزم مطالعه امکانات و اقدامات کشورهای رقیب در این زمینه و شناسایی نرخ واقعی بار و مسافر عبوری از منطقه می باشد. که در نهایت به تعیین مدل مناسب و معقولی برای تقاضای ترانزیت هوایی کشور چه در بخش عبوری از فراز کشور و چه در بخش همراه با توقف در فرودگاههای کشور می پردازد.                                                                                              
درواقع این پژوهش در چارچوب پاسخگویی به سؤالات زیر گام برمی دارد.                                
1- عوامل مؤثر در بهره گیری از مسیرهای هوایی فراز یک کشور (بدون توقف) توسط خطوط هواپیمایی سایر کشورها به مقصود تقرب و رسیدن به مقصد نهایی کدامها هستند ؟                        
2- عوامل مؤثر در انتخاب فرودگاههای یک کشور به عنوان گره میانی توسط هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی به مقصود دریافت خدمات فرودگاهی نظیر سوخت گیری، غذارسانی ، نظافت و پیاده و سوارکردن تعدادی مسافر و بار و … و نهایتاً ادامه سفر هواپیما به سمت مقصد نهایی توسط هواپیماهای آن خط هوایی کدامها هستند؟                                                                            
3- عوامل مؤثر بر جذب مسافرین انتقالی توسط فرودگاههای کشور ثالث به مقصود ادامه سفر مسافرین به سوی مقاصد نهایی از طریق آن فرودگاهها کدامها هستند؟                                                    
پس از پاسخگویی به سؤالات فوق، این مطالعه قادر خواهد بود تا به سمت هدف خود و یا به تعبیری پاسخگویی به سؤالات زیر نزدیک گردد.                                                                                
1- چگونه از تسهیلات موجود برای بهبود وضعیت ترانزیت هوایی بهره برداری بهینه صورت پذیرد؟
2- سرمایه گذاری آتی در چه جهتی، با چه اولویتی و به چه اندازه انجام پذیرد؟                          
3- اثرات حاشیه ای ناشی از ایجاد تسهیلات جدید مرتبط و اعمال گزینه‌های مختلف در جذب پروازهای ترانزیت به ایران چگونه می باشد؟                                                                    
1-2- پیشینه پژوهش- کاوش در متون
در طول سالیان گذشته سرمایه گذاری سنگینی در بخش حمل و نقل انجام شده و از پیچیده ترین تکنیکها و تجهیزات و تخصصها بهره برداری شده تا کالاهای تولیدی جوامع مختلف از   مراکز تولید تا بازار مصرف با حداقل خسارات و ضایعات و در حداقل زمان انتقال یابند و انسانها نیز بتوانند با بهترین شرایط از مبادیی که در آنها به سر می برند، خود را به مقاصد سفرهایشان برسانند. در راستای گسترش حمل و نقل، حمل ونقل هوایی نیز که از سالها قبل به شکل رؤیای پرواز در آسمانها در اذهان بسیاری از انسانها جای گرفته بود در واپسین قرن هزاره دوم میلادی شکل گیری پیدا نمود و بشر بالهای آهنین خود را بر پهنه آسمان کره زمین گشود.                                                                            
حمل و نقل هوایی آغاز در داخل کشورها مستقر گردید و روز به روز رونق پیداکرد و سپس با تولید هواپیماهای جدیدتر و با فن آوری و برد بیشتر، پرواز بین کشورهای مهم جهان امکان پذیر گشت . تا قبل از جنگ جهانی دوم تکامل حمل و نقل هوایی بین المللی و نیز حجم خدمات هوایی ، آنچنان نبود که بتواند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهان و بازرگانی بین المللی داشته باشد .حال آنکه امروزه علیرغم جوان بودن صنعت حمل و نقل هوایی، در مقایسه با سایر تسهیلات حمل و نقل همچون ریل و دریا، این صنعت به واسطه خصوصیات بی نظیرش، به ویژه از نظر زمان دربه دری بسیار کمتر بالاخص در مسافتهای بیش از 600 کیلومتر در مقایسه با سایر امکانات حمل و نقلی نظیر ریلی و جاده ای از جایگاه خاصی برخوردار شده می باشد.                                                                                      
با رویکردی به این جایگاه خاص تا کنون در سطح جهان مطالعات و تحقیقات گسترده ای در ارتباط با این شاخه حمل و نقل و این صنعت عظیم در رشته های مختلف علوم انجام پذیرفته و رشد مقالات علمی چاپ شده در این زمینه به وضوح گواه این حقیقت می باشد . متخصصین و برنامه ریزان حمل و نقل نیز تحقیقات گسترده ای را در این راستا انجام داده اند و مدلهای متنوعی را با هدف بهینه سازی بهره وری از ناوگانهای شرکتهای هوایی جهان بکارگماردن هواپیماهای سریع السیر و کاستن از هزینه های بسیار زیاد موجود ارائه داده اند.                                                                                              
همچنین مطالعاتی جهت توسعه شرکتهای هوایی و مطالعات اقتصادی آنها ، ایجاد مسیــــــرهای جدید مسافری و باری برنامه ریزی تعمیر و نگهداری ، بازاریابی تقاضای سفر هوایی، توسعه فرودگاهها،حمل و نقل مجزای بار و برنامه ریزی پرواز و نهایتاً مطالعات ترانزیت هوایی انجام شده می باشد و همچنان ادامه دارد.
تعداد صفحه :97
قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه راه و ترابری:امکان سنجی فنی – اقتصادی کاربرد روسازی های ماندگار در ایران

***

دسته‌ها: عمران

دیدگاهتان را بنویسید