عنوان : مطالعه وضعیت پایداری تونل ها و سایر سازه های زیرزمینی در اثر بارهای لرزه ای

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
تأسیسات زیرزمینی جزء لاینفک جامعه مدرن بوده و برای کاربردهای متعددی شامل متروها و خطوط راه آهن، بزرگراه­ها، انبار مصالح و انتقال آب و فاضلاب مورد بهره گیری قرار می­گیرد. تأسیسات زیرزمینی ساخته شده در نواحی متأثر از فعالیت زلزله بایستی در برابر هر دو بارگذاری زلزله و استاتیکی مقاومت کنند. با مرور موردها تاریخی اثرات زلزله روی اینگونه سازه ها ملاحظه می­گردد که نرخ خرابی آنها نسبت به سازه­های روزمینی پایین تر می باشد. در عین حال در زلزله های اخیر مانند زلزله سال 1995 کوبه ژاپن، زلزله های 1995 چی چی تایوان، زلزله­های 1999 کوکائلی ترکیه، سازه­های زیرزمینی دچار خسارت عمده ای شده اند.
با در نظر داشتن اینکه در مورد مقایسه عملکرد لرزه­ای تونل های تکی و دوقلو مطالعات کمتری انجام شده می باشد در این مطالعه، با بهره گیری از روش المان محدود، عملکرد لرزه­ای تونل تکی و دوقلو در هنگام وقوع زلزله در شرایط کرنش صفحه مطالعه شده می باشد. از موردها قابل توجه درمورد پاسخ لرزه ای سازه های زیر زمینی در نظرگیری پارامترهای مختلف     مؤثر بر این پدیده نظیر خواص ژئوتکنیکی و عمق قرار­گیری تونل می­باشد تا مقایسه­ای از تغییر شکل و نیروهای داخلی به وجودآمده از تونل­ها را داشته باشیم.
نتایج حاصل از مقایسه عملکرد لرز­ه­ای تونل تکی و دوقلو نشان می­دهد که مقادیر نیروهای به وجود آمده در تونل­های تکی و دوقلو به هم نزدیک بوده، به همین دلیل با قاطعیت نمی­توان در مورد نیروهای داخلی به وجود آمده اظهار نظر نمود و همچنین تغییر مکان در عمق­های 15 و30 متری با مشخصات مختلف ژئوتکنیکی در فاز استاتیکی در تونل­های تکی کمتر از تونل­های دوقلو می باشد که این امر ناشی از آزاد شدگی تنش و ضعیف شدن خاک در اثر حفر تونل دوقلو می­باشد، درحالی که تغییر مکان در عمق 10 متری با مشخصات مختلف ژئوتکنیکی خاک در فاز استاتیکی در تونل­های تکی بیشتر از تونل­های دوقلو می­باشد که احتمال این طریقه به دلیل تأثیر عمق قرارگیری، می­تواند باشد. تغییر مکان در در عمق­های 10، 15 و 30 متری با مشخصات مختلف ژئوتکنیکی خاک در فاز دینامیکی، در تونل­های تکی بیشتر از تونل­های دوقلو می­باشد که علت آن می­تواند اندر کنش تونل­های دوقلو باشد.
کلمات کلیدی: تونل­های دوقلو،تونل تکی، لرزه ای، تحلیل دینامیکی
 
 
 
 
 
فصل اول:
کلیات پژوهش
 
 
 
1-1- اظهار مساله
با در نظر داشتن توسعه روز افزون مناطق شهری و به تبع آن افزایش نیازهای حمل و نقل درون شهری، در سال های اخیر حمل و نقل زیرزمینی مورد توجه خاصی قرار گرفته می باشد. تونل های حفرشده برای حمل و نقل می­تواند برای عبور مترو، اتوبوس های حمل و نقل عمومی و یا خودروهای شخصی مورد بهره گیری قرار گیرد. احداث تونل­ها به دو صورت تکی و یا دوقلو می­تواند صورت گیرد. یعنی در بسیاری از مواقع لازم می باشد به جای یک تونل با عرض زیاد دو تونل با عرض کمتر در فاصله کمی از هم حفاری گردد.
در مورد مقایسه عملکرد لرزه­ای تونل های تکی و دوقلو مطالعات کمتری انجام شده می باشد. مهمترین تحقیقاتی که بر روی مقایسه لرزه­ای تونل­های تکی با دوقلو انجام شده مطالعات عددی بوده می باشد. این مطالعات با بهره گیری از نرم افزار­های مدل­سازی عددی اجزا محدود و یا تفاضل محدود نوشته شده اند انجام گرفته می باشد. مانند این مطالعه­ها می­توان به واکاوی اجزا محدود 2 بعدی انجام شده با FLAC که توسط نادر قاسم­پور و مجید کیانی و نیز واکاوی اجزا محدود که محمدرضا مؤمن­زاده، محمدرضا منصوری و آرمین عظیمی با بهره گیری از نرم افزار ABAQUS انجام داده اند تصریح نمود.
 
 
1-2- ضرورت پژوهش
امروزه به دلیل نیاز روز افزون به بهره گیری از فضاهای زیرزمینی شهری، ضرورت مطالعه این سازه­ها در برابر زلزله بیش از پیش احساس می­گردد.  با در نظر داشتن اینکه سازه هایی با مقطع مستدیر ساخته می­شوند، تغییر شکل ها و تنش های ایجاد شده در زمین ناشی از زلزله، با تغییر عمق تغییرات بسیار زیادی داشته و در نهایت شرایط پیچیده تری را فراهم می­آورند. طراحی تسهیلات زیرزمینی در برابر زلزله نسبت به طراحی لرزه ای سازه های سطحی دارای جنبه های بسیار متفاوت می باشد. نیروی زلزله وارد بر سازه های سطحی متعارف، اصولاً ناشی از اثرات اینرسی بر سازه می باشد اما در سازه های زیر زمینی روی تغییر شکل زمین و اندرکنش آن با سازه با تأکید روی تغییرمکان تمرکز دارد. نکته مسئله­ساز اینجاست که تا کنون در مورد مقایسه عملکرد لرزه ای تونل های تکی با دوقلو با مقطع مستدیر مطالعات کمتری صورت گرفته می باشد و تعداد کمی از پارامترهای تأثیرگذار در بحث مقایسه عملکرد لرزه ای تونل های تکی و دوقلو با مقطع مستدیر مورد مطالعه قرار گرفته می باشد و کاستی های چشمگیری در این زمینه نظاره می­گردد.
 
 1-3- نوآوری پژوهش
از موردها قابل توجه درمورد پاسخ لرزه ای سازه های زیر زمینی در نظرگیری پارامترهای مختلف     مؤثر بر این پدیده نظیر خواص ژئوتکنیکی و عمق قرار­گیری تونل می­باشد. با در نظر داشتن اینکه مطالعات اندکی بر روی تأثیر پارامترهای مورد تصریح بر روی پاسخ سازه­های زیرزمینی بزرگ با مقطع مستدیر صورت گرفته می باشد این نیاز احساس می­گردد تا با در نظر­گیری این پارامترها تصور تقریباً روشنی از رفتار سازه­های زیرزمینی در مواقع رخداد زلزله و پس از آن داشته باشیم.
تعداد صفحه : 113
قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه : مطالعه موردی به‌کارگیری شاخص فقر آبی درمقیاس محلی در خصوص حوضه آبریز زهره وجراحی

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

دسته‌ها: عمران