پایان نامه دوره کارشناسی ارشد عمران- محیط زیست
روشهای بازیافت پسماند جامد حاصل از پالایش مجدد روغنموتور کارکرده
استاد راهنما
دکتر محمدرضا صبور
رشته عمران گرایش محیطزیست
زمستان 1393
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده:
در میان مراحل تصفیه روغنها، فرایند رنگبری روغن، از مهمترین بخشهاست که رنگبری با جذب سطحی، رایجترین روش بوده و خاک رس، پرکاربردترین جاذب مورد بهره گیری در این مرحله میباشد. از طرفی، دفع رس رنگبر بهعنوان پسماند کارخانههای تولیدکننده روغن، معضلات زیاد زیست محیطی و اقتصادی را برای این کارخانهها به همراه دارد. پس، با بازیافت پسماندهای واحدهای تصفیه دوم روغنموتور مستعمل، علاوهبر بازگرداندن اندازه قابلتوجهی خاک رس به چرخه صنعت، صرفهجویی در مصرف آن و کاهش هزینههای مربوط به خریداری رس جدید، بر روی مقدار زیادی روغن موجود در آن نیز جداسازی صورت گرفته و حجم زیادی پسماند خطرناک با قابلیت اشتعال خودبهخودی نیز احیا خواهد گردید. هدف پژوهش پیش رو، مطالعه آزمایشگاهی پاکسازی خاک رس رنگبر بهره گیری شده در تصفیه روغنموتور، به روش استخراج با حلال بودهمی باشد. در این پژوهش، با بهره گیری از حلال متیلاتیلکتون (MEK)، به مطالعه تأثیر عوامل احتمالی بر بازدهی این فرایند، مانند SCR (نسبت حلال به خاک رس)، مدتزمان استخراج، دانهبندی و سرعت چرخش همزن مغناطیسی(درجه اختلاط) بر روی اندازه روغنموتور استخراجشده پرداخته شدهمی باشد. در مطالعههای صورتگرفته، مهمترین عامل تأثیرگذار در بهدستآمدن بازده مناسب، میزانSCR بوده و در مطالعه اثر دانهبندی بر راندمان، بیشترین بازده خروجی مربوط به نمونه دانهبندینشده می باشد. در نهایت با در نظر گرفتن دو عامل تأثیرگذار SCR با دامنه 52/9-48/2 میلیلیتر بر گرم و مدتزمان فرایند با محدوده 40-5 دقیقه، به روش رویه پاسخ (RSM)، دست به طراحی آزمایش زده و با بهره گیری از نرمافزار Minitab، مدل کلی این آزمایشها، صحت و دقت مدل ارائهشده، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. در بهترین بازده بهدستآمده، در بالاترین اندازه SCR و مدتزمان 5/22 دقیقه، %60/88 از روغن موجود در خاک استخراج شده و دقت مدل خروجی، بالای %96 برآورد شدهمی باشد.
کلمات کلیدی: پاکسازی خاک رس رنگبر، تصفیه دوم روغنموتور کارکرده، استخراج با حلال، روش رویه پاسخ، متیلاتیلکتون
فهرست مطالب
فصل اول 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- تبیین و ضرورت مسأله 2
1-3- معرفی فصول پژوهش حاضر 4
فصل دوم 6
2-1- مقدمه. 7
2-2- خصوصیات روغن موتور مستعمل.. 7
2-3- معرفی فرایند رنگبری روغنها 8
2-3-1-…………………………………. عوامل مؤثر در رنگبری روغنها.. 9
2-3-1-1-…………………………………………………………………………………………. مدتزمان رنگبری… 9
2-3-1-2-………………………………………………………………………………………………………. درجه حرارت… 10
2-3-1-3-……………… اندازه رطوبت موجود در روغن و خاک رنگبر… 10
2-3-1-4-……………………………………………………………………………………………………………………. اکسیژن… 10
2-4- جذب سطحی در فرایند رنگبری.. 11
2-4-1-….. انواع جاذبهای مورد بهره گیری در فرایند رنگبری. 11
2-4-1-1-………………………………………………………………………………………. خاک رنگبر طبیعی… 11
2-4-1-1-1- خاک و طبقه بندی آن.. 11
2-4-1-1-2- خاک رس.. 13
2-4-1-2-…………………………………………………………………………………………. خاک رس فعالشده… 14
2-4-1-2-1- ترکیبات شیمیایی خاک رنگبر فعالشده با اسید 15
2-4-1-3-………………………………………………………………………………………………………….. کربن فعال… 15
2-4-1-4-……………………………………………………………………………….. سیلیکات های آمورف… 16
2-4-2-……………………………………………………… مقایسه مواد رنگبر.. 16
2-4-3-……………….. سیستمهای مختلف اندازهگیری رنگ روغنها. 17
2-4-3-1-…………………………………………………………………………………………….. سیستم لاویباند… 17
2-4-3-2-……………………………… بهره گیری از دستگاه اسپکتروفوتومتر… 18
2-5- روشهای پاکسازی خاکهای آلوده به روغن.. 19
2-5-1-……………………………………………………………….. اصلاح شیمیایی.. 20
2-5-1-1-……………………………………………………………………………………………………. احیای اسیدی… 20
2-5-1-1-1- اسیدهای معدنی.. 21
2-5-1-1-2- اسیدهای آلی.. 23
2-5-1-2-………………………………………………………………………………………………………. احیای بازی… 23
2-5-1-3-…………………………………. احیای آلی (احیا با سورفکتانتها)… 25
2-5-1-4-…………………………………………………………………………………………………………………. پیلارینگ… 25
2-5-2-…………………………………………………………………. اصلاح فیزیکی.. 26
2-5-2-1-………………………………………………………………………………………………… احیای حرارتی… 26
2-5-2-2-……………………………………………………………………………….. احیا با مایکروویو… 27
2-5-2-3-………………………………………………….. احیا به روش استخراج با حلال… 28
2-6- طراحی آزمایشهای اصلی با بهره گیری از روش آماری.. 29
2-6-1-……………………………………………………….. روش طراحی آزمایش.. 29
2-6-2-……………………………………………. کاربردهای طراحی آزمایش.. 30
2-6-3-…………………………………………………… مراحل طراحی آزمایش.. 30
2-6-4-……………………………………………………….. بهینهسازی فرآیند.. 31
2-6-5-……………………………………………………… طراحی به روش RSM… 32
2-6-5-1-………………………………………………………………….. تعریف بعضی از اصطلاحات… 32
2-6-5-2- طراحی فاکتوریل سه سطحی کامل (Full Three-level Factorial) 33
2-6-5-3-. طراحی آزمایش به روش مربع بنکن (Box-Behnken)… 34
2-6-5-4- ….. طراحی آزمایش به روش طرح مرکب مرکزی(CCD)… 35
2-7- مروری بر مطالعات انجام شده. 37
فصل سوم. 42
3-1- مقدمه. 43
3-2- ویژگی های خاک مورد آزمایش… 43
3-2-1-……………………………………………….. تهیه نمونه خاک آلوده.. 43
3-2-2-…………………………………………………………. نگهداری نمونهها.. 43
3-3- تعیین مقدار روغن جذب شده با بهره گیری از دستگاه سوکسله و روتاری.. 44
3-3-1- آزمایش سوکسله.. 44
3-3-1-1- آماده کردن لوازم و شیشهآلات آزمایشگاهی برای سوکسله 45
3-3-1-2-………………………………………………………………….. حلال مناسب برای سوکسله… 45
3-3-1-3-……………… راهاندازی سیستم و انجام آزمایش سوکسله… 45
3-3-2- جداسازی حلال و روغن با بهره گیری از دستگاه روتاری.. 46
3-3-2-1-…………………………………………… روش بهره گیری از دستگاه روتاری… 46
3-3-3- بهره گیری از روش موازنه جرمی برای تعیین وزن روغن.. 47
3-4- انتخاب حلال مناسب… 47
3-5- پارامترهای مؤثر در استخراج روغن.. 47
3-6- انجام آزمایشها 48
3-6-1- لوازم مورد نیاز برای آزمایش.. 48
3-6-2- انجام پیشآزمایشهای مختلف. 49
3-6-3- انجام پیشآزمایشهای مشابه با آزمایشهای اصلی.. 51
3-6-4- انجام آزمایشهای اصلی.. 52
3-7- طراحی آزمایشها به روش RSM… 53
3-7-1- مدل رگرسیون خطی.. 54
3-7-2- تخمین پارامترها در رگرسیون خطی.. 54
3-7-3- پیشگویی مشاهدات جدید از تابع پاسخ.. 61
3-7-4- مطالعه صحت و دقت مدل.. 62
3-7-4-1- سنجش باقیماندهها… 62
3-7-4-2- مجموع توانهای دوم خطاهای پیشبینی شده (PRESS) 63
3-7-4-3- آزمون نبود برازندگی… 64
3-7-5- طراحی.. 66
فصل چهارم. 68
4-1- مقدمه. 69
4-2- تعیین اندازه روغن موجود در خاک با بهره گیری از آزمایش سوکسله. 69
4-2-1- نتایج آزمایش سوکسله و مطالعه آن.. 69
4-2-2- نتایج روش وزنی حرارتی.. 70
4-3- تعیین اندازه روغن موجود در خاک با بهره گیری از آزمایش کوره. 70
4-4- نتایج پیشآزمایشهای مختلف… 73
4-4-1- مطالعه اثر دانهبندی برروی اندازه روغن استخراجشده 73
4-4-2- مطالعه اثر درجه اختلاط برروی اندازه روغن استخراجشده 74
4-5- نتایج پیشآزمایشهای مربوط به آزمایشهای اصلی.. 75
4-6- طراحی آزمایشهای اصلی.. 76
4-6-1- انتخاب پارامترها، محدوده و سطوح آنها.. 76
4-6-2- طراحی و انجام آزمایشها.. 77
4-6-3- مدلسازی با بهره گیری از مقادیر کدشده توسط روش رویه پاسخ 80
4-6-4- مقایسه نتایج بهدستآمده از آزمایشها و پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 82
4-6-5- مطالعه صحت و دقت مدل برازششده.. 85
4-6-5-1-………………………………………………………………………………………………… ضریب همبستگی… 85
4-6-5-2-…………………………………………………………………………. جدول واکاوی واریانس… 85
4-6-6-……………………………….. مطالعه بازده بهدستآمده از مدل.. 86
فصل پنجم. 90
5-1- مقدمه. 91
5-2- نتیجه گیری.. 91
5-3- پیشنهادات… 93
فصل ششم. 95
منابع و مراجع. 96
فهرست شکلها
شکل 2-1: مقایسه بنتونیت طبیعی و فعالشده. 14
شکل 2-2: مراحل فعال کردن خاک رنگبر.. 15
شکل 2-3: نمونه ای از دستگاه لاویباند. 18
شکل 2-4: تصویری شماتیک از دستگاه اسپکتروفوتومتر.. 18
شکل2-5: دستهبندی روشهای احیای رس… 20
شکل 2-6: نقاط انتخابی در روش Full Three-level Factorial.. 34
شکل 2-7: نقاط انتخابی در روش Box-Behnken.. 35
شکل 2-8: نقاط انتخابی در روش CCD… 36
شکل 3-1: آزمایش سوکسله. 46
شکل 3-2: لوازم مورد نیاز آزمایشها 48
شکل 3-3: همزن مغناطیسی مورد بهره گیری در آزمایشهای انجامشده. 49
شکل 3-4: ترازوی آزمایشگاهی مورد بهره گیری در آزمایشهای انجامشده. 49
شکل 3-5: نمونههای دانهبندیشده. 50
شکل 3-6: آزمایشهای حرارتی.. 51
شکل 3-7: نمونههای آزمایششده در دسیکاتور.. 53
شکل 4-1: مقایسه بنتونیت طبیعی قبل و پساز حرارتدهی در کوره. 71
شکل 4-2: مقایسه بنتونیت مصرفشده، قبل و پساز حرارتدهی در کوره. 72
شکل 4-3: وضعیت بشرها و کاغذهای صافی اصلی آزمایشها، پساز اتمام آزمایش… 79
شکل 4-4: نمونههای اصلی آزمایش، پساز اتمام آزمایش… 80
شکل4-5: مقایسه نتایج آزمایشهای انجامشده و پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 83
شکل4-5: مقایسه خطای آزمایشهای انجامشده و پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 84
شکل4-6: خطای آزمایشهای انجامشده و پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 84
شکل 4-7: نمودار کانتور مدل پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 87
شکل 4-8: رویه پاسخ مربوط مدل پیشبینیشده توسط نرمافزار.. 87
شکل 4-8: 4 نقطه بهینه در نمودار کانتور مدل.. 88
فهرست جدولها
جدول 2-1: درصد تقریبی انواع روغن روانکاری مصرفی در کشورهای عضو اتحدیه اروپا (1999). 7
جدول 2-2: خصوصیات کلی روغن مستعمل.. 8
جدول 2-3: کانی های اولیه عمومی در خاکها 12
جدول 2-4: حدود جداکننده اندازه خاک… 13
جدول 2-5: مقادیر کدشده دو و سه متغیره طرح Box-Behnken.. 35
جدول 2-6: مقادیر کدشده دو و سه متغیره طرح مرکب مرکزی.. 36
جدول 3‑1: دادهها در رگرسیون چندگانه خطی.. 55
جدول 3-2: واکاوی واریانس… 60
جدول 3-3دامنه تغییر عوامل مؤثر بر فرآیند. 67
جدول 4-1: درصد رطوبت نمونه خاک خام و مصرفشده. 71
جدول 4-2: درصد روغن نمونه خاک مصرفشده. 72
جدول 4-3: نمونههای دانهیندیشده با 2 SCR =. 74
جدول 4-4: نمونههای دانهیندیشده با 4 SCR =. 74
جدول 4-5: مطالعه اثر درجه اختلاط بر راندمان.. 75
جدول 4-6: پیشآزمایشهای اصلی استخراج با حلال.. 76
جدول 4-7: نتایج آزمایشهای اصلی.. 78
جدول 4-8: مقادیر کدشده پارامترهای آزمایشهای اصلی.. 81
جدول 4-9: مقایسه مقادیر نظاره شده در آزمایشها و پیشبینیشده توسط مدل.. 82
جدول 4-10: ضرایب همبستگی برای مدل برازش شده. 85
جدول 4-11: جدول واکاوی واریانس(ANOVA) مدل برازششده. 86
جدول 4-12: 4 نمونه از نقاط بهینه آزمایش حاصل از مدل برازششده. 88
جدول 4-13: مقایسه راندمان آزمایشهای بهینه انجامشده حاصل از مدل 89
فصل اول
- مقدمه
حفظ منابع تجدیدپذیر خصوصاً سوختهای فسیلی و کاهش آثار زیانبار ناشی از پدیده گرمایش جهانی، مانند چالشهای جدی پیشروی متخصصان زیستمحیطی و مسئولین مدیریت شهری به شمار میرود. از آنجایی که پسماندهای صنعتی حاوی روغنموتور مستعمل دارای طیف گستردهای از آلایندههای خطرناک بوده و بخش بزرگی از آن بهدلیل قابلیت اشتعال خودبهخودی بایستی کاملاً حفاظتشده باشند و از طرف دیگر با توجه اندازه بالای تولید این قبیل زایدات در صنایع، مانند چالشهای جدی پیش روی جوامع صنعتی به شمار میآید. بازیافت روغنموتور مستعمل و تولید روغن تصفیه مجدد، ضمن احیای یک ماده با ارزش، به نوبه خود منجر به کاهش مصرف انرژی و به حداقل رساندن آثار گرمایش جهانی در مرحله تولید روغنموتور از نفت خام خواهد گردید.
تا کنون روشهای مختلفی همچون دفن در زمین، بازیابی انرژی از طریق سوزاندن در کارخانجات تولید سیمان و تولید روغنموتور پالایش مجدد، برای حل این مشکل زیستمحیطی ارائه گردیده می باشد. فرایند تصفیه مجدد روغنموتور مستعمل به ماهیت روغن و اندازه ناخالصیهای موجود در آن بستگی دارد. ناخالصیها از طریق هوا یا طی عملکرد موتور وارد روغن شده و یا اینکه در نتیجه وقوع بعضی واکنشهای شیمایی در روغن، شکل میگیرند. بهگونه کلی کاربرد مجدد روغن یا اصطلاحاً بازیافت آن مستلزم حذف کامل ناخالصیهای مذکور خواهد بود. روشهای دیگر مدیریت روغن مستعمل در کشورهای توسعهیافته علاوهبر تصفیه مجدد شامل بهره گیری مجدد در صنایع، پس از انجام پردازشهای اولیه، مصرف در بخش انرژی، گازی کردن (Gasification)، شکست حرارتی (Thermal Cracking) و دفن نیز می گردد. در کشورهای اروپایی روش غالب مدیریت روغن روانکاری مستعمل مصرف در بخش انرژی می باشد و علیرغم قوانین اتحادیه اروپا، تنها در بعضی از کشورها اولویت اصلی خود را تصفیه مجدد روغن قرار دادهاند. در این بین، بازیافت یا تصفیه مجدد روغن به دلیل پتانسیل کاهش آثار سوء زیستمحیطی ناشی از دفع غیراصولی زایدات روغن مستعمل و نیز جذابیتهای اقتصادی آن از دیدگاه حفظ منابع انرژی، از مناسبترین روشهای موجود به شمار میرود [1].
- تبیین و ضرورت مسأله
با در نظر داشتن اندازه بالای دور ریز روغنهای روانکاری در جوامع صنعتی و نیز بهدلیل آثار سوء این قبیل زایدات بر محیطزیست، در سالیان اخیر، الزامات و دستورالعملهای سختگیرانهای در این خصوص، به تصویب مراجع قانونی کشورهای مختلف جهان رسیدهمی باشد. در ادامه به بعضی از این قوانین تصریح شدهمی باشد.
اولین قانون اروپا در زمینه مدیریت روغن مستعمل در سال 1975(75/439/EC) تدوین گردید که در آن بر الزام کاربرد روشهای مدیریتی دوستدار محیطزیست تأکید شده بود. این قانون از میان روشهای مختلف مدیریتی، بیشتر بر تصفیه مجدد روغن نسبت به روش سوزاندن و استحصال انرژی تأکید دارد. اگرچه قانون مذکور در سال 1987 مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت (87/101/EC)، لیکن مطالعات انجامشده حاکی از آن می باشد که اعضای اتحادیه اروپا تمایل چندانی به تصفیه مجدد روغن مستعمل نداشته و روغنهای مستعمل را اکثراً به عنوان سوخت در صنایع مورد بهره گیری قرار میدهند [1].
یکی از روشهایی که امروزه بهگونه گستردهای به مقصود تصفیه روغن مستعمل در کشورهای صنعتی به کار گرفته می گردد، تصفیه روغن مستعمل به کمک حلالها میباشد. این روش بر خلاف روش اسیدشویی که بر پایه واکنشهای شیمیایی استوار می باشد، بر پایه فرایندهای جداسازی فیزیکی- شیمیایی انجام می گردد. در این فرایند، بخشهای نامطلوب موجود در روغن مستعمل در حلال حل شده و ناخالصیها از روغن خارج می گردد. اما بخشهای ضروری (بهویژه هیدروکربنهای اصلی روغن پایه) بهصورت یک فاز جداگانه در روغن خروجی باقی میماند. در مقیاس تجاری و صنعتی، از حلالهایی نظیر بوتانول، بوتانون، پروپانول، متیلاتیلکتون (MEK)، استون در این فرایند بهره گیری می گردد. مانند مورد هایی که روش استخراج با حلال را از روشهای دیگر متمایز میسازد میتوان به موردها زیر تصریح نمود:
- بهبود خصوصیات روغن نظیر ویسکوزیته، نقطه اشتعال و نیز پایداری در برابر اکسیداسیون،
- راندمان بالا در تولید روغن با کیفیت،
- قدرت بالای حلالها در جذب ناخالصیهای موجود در روغن مستعمل،
- سهولت جداسازی فاز هیدروگربنها از فاز زایدات و ناخالصیها،
- سهولت بازیابی حلال (نقطه جوش حلال همواره پایینتر از نقطه جوش روغن انتخاب می گردد)،
- ویژگیهای منحصر به فرد حلالها از قبیل پایداری، سمیت پایین، سهولت در جابجایی و کاهش هزینهها.
همچنین، بازیافت روغن و بهره گیری مجدد از خاک رنگبر، فرصت بزرگی در زمینه صرفهجویی مالی برای کارخانههای صنایع روغن می باشد. دفع رس رنگبر مصرفشده میتواند باعث بروز معضلات زیستمحیطی گردد، که این معضلات میتواند با خروج روغن از داخل این خاک، حل گردد.
در حال حاضر اندازه تولید روغن مستعمل در کشورمان در حدود 300 تا 350 هزار تن در سال برآورد می گردد و روش غالب در بازیابی آن، بهره گیری از فرایند اسیدشویی و رنگبری به کمک خاک رس میباشد، که بنا به علت های اقتصادی و تکنولوژیکی همچنان در ایران به عنوان روش غالب بازیافت مورد بهره گیری قرار میگیرد [2]. با در نظر داشتن این اندازه تولید روغن مستعمل در کشور، سالانه حدود 40 تا 60 هزار تن خاک رس آلوده پساز تصفیه روغنموتور دورریز میگردد، که این خاک رس بهره گیری شده در تصفیه، حاوی 20 هزارتن روغن باقیمانده در خود میباشد. پس، با بازیافت پسماندهای واحدهای تصفیه دوم روغنموتور مستعمل، علاوهبر بازگرداندن اندازه قابلتوجهی خاک رس به چرخه صنعت، صرفهجویی در مصرف آن و کاهش هزینههای مربوط به خریداری رس جدید، بر روی مقدار زیادی روغن موجود در آن نیز جداسازی صورت گرفته و حجم زیادی پسماند خطرناک با قابلیت اشتعال خودبهخودی نیز احیا خواهد گردید.
***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)
اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود می باشد
تعداد صفحه :121
قیمت : 14700 تومان