عنوان

 ارزیابی روش­های هیدرولوژیکی برآورد بارمعلق در رودخانه

 (مطالعه­ی موردی: رودخانه­ های استان کهگیلویه و بویراحمد)

 برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
 
مطالعه اندازه رسوبات رودخانه یکی از مسائل مهم در مهندسی رودخانه و مسائل آبخیزداری می­باشد که متخصصان و مهندسان طراح تأسیسات آبی با آن مواجه هستند، آگاهی از اندازه مواد رسوبی جزء اطلاعات لازم و اولیه­ی هر پروژه­ی آبی می باشد. برای تخمین اندازه بارمعلق روابط متعددی ارائه شده، اما پیچیدگی پدیده­ی انتقال رسوب باعث شده می باشد بعضی اوقات نتایج دور از انتظاری به دست آید. برآورد کم بارمعلق سبب طراحی نادرست بسیاری از تأسیسات آبی می­گردد. با در نظر داشتن این امر، محققان و پژوهشگران روش­هایی را برای بهبود برآورد بار رسوبی معلق پیشنهاد کرده­اند تا بتوانند بارمعلق را با دقت و صحت بیشتری برآورد نمایند.  یکی از رهیافت مرسوم در برآورد رسوبات معلق روش­های هیدرولوژیکی می­باشند که توسط صاحب­نظران علم هیدرولوژی توصیه شده می باشد، به مقصود افزایش دقت برآورد رسوبات معلق روش­های مختلفی پیشنهاد شده می باشد که از بهترین آنها دسته­بندی داده­ها بصورت مختلف می­باشد.
در پژوهش حاضر با بهره گیری از شش روش هیدرولوژیکی تک­خطی، حد وسط دسته­ها، تداوم جریان، تجمعی حد وسط دسته­ها، فصلی و دوره­ی مشابه هیدرولوژیکی رسوب معلق در ایستگاه­های هیدرومتری پنج رودخانه­ی اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد برآورد شده می باشد. پس از برازش روابط رگرسیونی روش­های مختلف، با مقایسه­ی درصد خطای نسبی، خطای استاندارد، ضریب بازده و ضریب همبستگی، مناسب­ترین روش­ها برای هر ایستگاه هیدرومتری انتخاب گردید. نتایج نشان داد که روش دوره­ی مشابه برای دو ایستگاه پاتاوه­ی رودخانه­ی بشار و نازمکان رودخانه­ی شاه­بهرام، روش تک­خطی برای سه ایستگاه قلات و شاه­مختار رودخانه­ی بشار و سیدآباد رودخانه­ی چم­سیاه، روش تجمعی حد وسط دسته­ها برای ایستگاه دهنوی رودخانه­ی لوداب و روش حد وسط دسته­ها و تجمعی حد وسط دسته­ها نیز برای ایستگاه تنگ­بریم رودخانه­ی شیو بعنوان روش­های بهینه انتخاب شدند.
 
کلمات کلیدی: ایستگاه هیدرومتری، بارمعلق، روش­های رگرسیونی، منحنی سنجه­ی رسوب
 

  • کلیات

مقدمه و تاریخچه
در کشورهایی مانند ایران که از مناطق خشک و نیمه خشک جهان محسوب می­گردد، ذخیره و مهار آب مانند اهداف و برنامه­های کاربردی به شمار می­آیند. مانند سازه­هایی که به مقصود ذخیره و کنترل آب ساخته می­شوند سدها هستند، با در نظر داشتن اینکه حمل و انباشته شدن رسوبات و عدم آگاهی از اندازه انتقال رسوبات می­توانند همواره بر حجم مخزن سد و همچنین بر فرسایش حوضه­های آبخیز اثرات جبران ناپذیری را بر جای بگذارند، موضوع انتقال رسوب همواره از دغدغه­ها و معضلات اساسی مهندسان آب و زمین­شناسی می­باشد.
نزدیک به ۶٠ سال یا بیشتر، به علت عدم وجود داده­های غلظت رسوب پیوسته و مستمر، هیدرولوژیست­ها از منحنی­های سنجه­ی (انتقال رسوب) برای تخمین و یا پیش بینی غلظت رسوب معلق با بهره گیری از محاسبه­ی داده­های دبی جریان بهره گیری می­کنند. بیشتر از ٢٠ روش برای گسترش منحنی­های سنجه هست. از بین این روش­ها توانایی و قدرت توابع رگرسیون که ارتباط­ی بین غلظت رسوب معلق و دبی جریان را اظهار می کنند، با اندازه گیری دبی جریان که تشکیل متغیر مستقل را می­دهد، بیشتر ذکر گردیده می باشد (فیلیپ و همکاران، 1999).
در این فصل چگونگی تشکیل و انتقال رسوبات معلق و عوامل موثر در رسوبگذاری و اهمیت دانستن سه فرایند فرسایش، انتقال و نهشته شدن مواد رسوبی اظهار خواهد گردید و در نهایت اهداف و ضرورت­های انجام پژوهش ذکر می­شوند.
تئوری تشکیل و انتقال رسوبات
تمام رسوباتی که به وسیله­ی آب و باد حمل می­گردند و نیز تمام رسوبات موجود در دشت­ها در اثر پدیده­ی هوازدگی سنگ­ها و صخره­ها به وجود آمده­اند. هوازدگی عملی می باشد که طی آن سنگ­های سخت شکسته و فرسوده می­شوند. اندازه، ترکیب  معدنی، چگالی و عوامل دیگری زیرا بافت رسوبات، به طبیعت سنگ اصلی بستگی دارد. فرایند هوازدگی به سه بخش هوازدگی شیمیایی، مکانیکی و ارگانیکی تقسیم می­گردد. عوامل موثر در هوازدگی شیمیایی عبارتند از: اکسیژن، دی اکسید کربن و بخار آب که در هوا موجود می­باشند. در حالت­های خاص اسید کربنیک نیز روی سنگ­های گرانیت، آبیت، بیوتید و … موثر می­باشد (شفاعی بجستان،1390).
عوامل مکانیکی نیز سنگ­های اصلی را به قطعات کوچک­تر تبدیل می­کنند که شامل یخ زدگی آب انبساط ناشی از تغییرات شیمیایی و انبساط و انقباض حاصل از تغییرات ناگهانی درجه حرارت در طول شبانه روز می­باشد. عوامل هوازدگی ارگانیکی شامل میکرواورگانیزم­های خاک و ریشه­ها و تنه­های درختان می­باشد که سبب خرد کردن سنگ­ها می­گردد (شفاعی بجستان،1390).
وقتی­که سنگ اصلی متلاشی گردید، مواد متلاشی شده به وسیله­ی رودخانه­ها، باد و یا یخچال­ها، از نقطه­ای به نقطه­ی دیگر حمل و انباشته می­گردند. موادی که به وسیله­ی رودخانه­ها حمل و انباشته می­شوند، مواد آبرفتی[1] و موادی که به وسیله­ی باد جابجا و انباشته می­شوند، لس[2] و چنانچه به وسیله­ی یخچال­ها منتقل و انباشته گردند، رسوبات یخچالی[3] نامیده می­شوند. اندازه مواد آبرفتی حمل شده بستگی به اندازه­ی ذرات، دبی جریان، شیب کف و خصوصیات فیزیوگرافی حوضه آبریز دارد (شفاعی بجستان،1390).
رسوبات رودخانه­ای به دو صورت منتقل می­شوند یا این مواد درون جریان آب غوطه­ور هستند و همراه با آب در حرکت می­باشند که به آنها مواد رسوبی معلق گفته می­گردد و اندازه مواد رسوبی معلق[4] را که در واحد زمان از یک مقطع رودخانه عبور می­کند بارمعلق می­نامند. از طرفی مواد رسوبی ممکن می باشد در نزدیکی­های بستر به یکی از صور لغزش، غلتیدن و پرش حرکت نمایند که به آنها بار بستر[5] می­گویند. نوع حرکت به صورت بار­معلق یا بار بستر، بستگی به خصوصیات مواد رسوبی، شرایط جریان و خصوصیات رودخانه دارد. در رودخانه­های با شیب تند تحت شرایط سرعت بالا، ذرات شنی هم ممکن می باشد بصورت معلق حرکت کنند، در حالی­که در رودخانه­های با شیب ملایم و سرعت کم، تنها ذرات بسیار ریزدانه و لای به صورت معلق متحرک­اند. از مسائلی که ذرات رسوبی در حین انتقال می­توانند به وجود آورند می­توان خسارات وارد به توربین­ها، پمپ­ها، پایه­های پل، پوشش کانال­ها و غیره را نام برد (شفاعی بجستان،1390).
عوامل مهم در رسوب­گذاری و راهکارها
متأسفانه بسیاری از فعالیت­های بشری سبب تشدید فرایند­های فرسایش، انتقال و رسوب­گذاری می­گردد، بطور مثال با از بین بردن پوشش گیاهی (جنگل­ها) فرسایش اراضی تشدید و حجم زیادی از مواد رسوبی وارد رودخانه­ها می­گردد. تغییر بدون مطالعه­ی رژیم رودخانه، بطور مثال از بین بردن قوسهای رودخانه، باعث تشدید فرسایش مصالح کف رودخانه می­گردد. احداث سد بر روی رودخانه سبب خواهد گردید تا رسوبات در پشت سد انباشته شوند و علاوه بر آن تا کیلومترها پایین دست سد، بستر رودخانه به تدریج عمیق گردد. احداث پل بر روی رودخانه باعث خواهد گردید تا کف و سواحل رودخانه در اطراف محل پل شسته گردد. معادن تولید شن و ماسه باعث می­شوند تا شرایط تعادلی به وجود آمده از بین بروند و در نتیجه فرسایش و رسوب­گذاری شدت یابد. از آنجا که خسارات وارد شده توسط رسوبات رودخانه­ای به طبیعت، کشاورزی و سازه­های آبی ساخته شده بر روی یا در کنار رودخانه­ها بسیار گسترده و وسیع و زیان آور می باشد، شناخت دقیق این علم برای متخصصان و مهندسان آب ضروری می­باشد (شفاعی بجستان، 1390).
برای جلوگیری و یا به حداقل رساندن خسارات وارد شده بایستی سه فرایند فرسایش، انتقال و نهشته شدن مواد رسوبی را مورد مطالعه قرار داد. این فرایندها دارای پیچیدگی خاصی می­باشند، زیرا عوامل موثر در به وجود آوردن این فرایندها بسیار زیاد می­باشند. در فرایند فرسایش، ذرات رسوبی در اثر ضربه­ی قطره­های باران و یا در اثر حرکت آب از بستر خود جدا می­شوند. سپس ذرات جدا شده در آستانه­ی حرکت قرار می­گیرند و در صورتی که نیروهای وارد شده از سوی جریان آب بیشتر از نیروهای مقاوم باشد، ذره همراه با جریان آب منتقل می­گردد. شرایط شروع آستانه­ی حرکت ذرات و اندازه انتقال آنها، به خصوصیات مواد رسوبی زیرا اندازه، شکل و چگالی ذره، به خصوصیات جریان، نظیر سرعت و عمق، به خصوصیات سیال نظیر لزجت و جرم واحد حجم سیال و نیز به خصوصیات شکل کانال یا رودخانه نظیر شعاع هیدرولیکی، شیب و غیره بستگی دارد. چنانچه در مسیر انتقال به هر دلیلی نیروهای وارد شده از طرف جریان آب کاهش یابد، ذرات رسوبی ترسیب (رسوب گذاری) خواهند گردید (شفاعی بجستان، 1390).
هر یک از فرایندهای سه گانه­ی فرسایش، انتقال و رسوب گذاری می­توانند مشکلاتی را به وجود آورند. بطور مثال فرسایش باعث از بین بردن زمین­های کشاورزی، تخریب سازه­های کنار رودخانه­ها، تخریب پل­ها و سایر بناهای مجاور رودخانه­ها و همچنین موجب عمیق­تر شدن بستر رودخانه­ها می­گردد.
برای مقابله با مشکلاتی از قبیل رسوب­گذاری در بستر رودخانه­ها و در نتیجه ایجاد جزایر، رسوب گذاری در محل ورود رودخانه به دریا و پی­آمد آن تشکیل دلتا، رسوب­گذاری در مخازن سدها و در نتیجه کاهش ظرفیت آن و معضلات غیر مستقیم دیگری که توسط فرسایش، انتفال و نهشته شدن رسوبات به وجود می­آیند، در مرحله­ی اول بایستی طبیعت و چگونگی حرکت رسوب شناخته گردد، در مرحله­ی دوم عوامل موثر در فرسایش شناسایی گردد و در مرحله­ی سوم مقدار و اندازه مواد رسوبی منتقل شده را بتوان بطور دقیق تعیین و محاسبه نمود تا بتوان در طراحی سازه­های آبی مورد بهره گیری قرار داد (شفاعی بجستان، 1390).
اهداف و ضرورت­های انجام پژوهش
مانند ضرورت­های موضوع برآورد بارمعلق و آثار انتقال رسوبات و همچنین اهمیت و پی­آمد بهره گیری از روش­های آماری، می­توان موردها زیر را یادآور گردید:
فرسایش سطح حوضه، حمل ذرات رس[6] و لای[7] و فرسایش بستر و کناره­ها مهم ترین عوامل تشکیل دهنده­ی بار رسوبی رودخانه­ها به شمار می­آیند. چنانچه به هر دلیلی در مسیر، سرعت جریان و یا پتانسیل حمل رسوبات کاهش یابد، ذرات رسوبی که روش­های متعددی جهت برآورد بار رسوبی و در نتیجه دیگر امکان حمل آنها توسط جریان وجود ندارد در بستر رودخانه بر جای مانده و با تغییر در شیب، شکل مقطع عرضی و یا پلان، موجب تغییر مورفولوژی رودخانه می­شوند. در نتیجه در پیش بینی تغییر مورفولوژی رودخانه، تعیین بیلان رسوبی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد (جواهری و همکاران، 1384).

  • ذرات معلق در آب رودخانه­ها که تبدیل به رسوب می­شوند از معضلات اصلی مدیریت سدها می­باشند. پس پیش از احداث سدها و سایر تأسیسات هیدرولیکی نیاز به مطالعه­ی بارمعلق رودخانه­ها می­باشد. بدیهی می باشد که با در نظر داشتن محدود بودن دوره­های آماری و تغییرات گسترده­ی شرایط هیدرولوژیکی و حفاظتی حوزه­ی آبریز و رودخانه، عموماً بهره گیری از روش­های درون یابی یا برون یابی ضروری می­گردد که طبعاً احتمال خطا را افزایش می­دهد (پوراغنائی و همکاران، 1386).
  • آب و خاک از منابع اصلی حیات بشر هستند و نقشی که این دو ماده­ی مهم در توسعه­ی اقتصادی و پیشرفت جوامع داشته­اند بر کسی پوشیده نیست، لیکن از همان هنگامیکه دست بشر در اکوسیستم متعادل حیاتی وارد گردید، پاره­هایی از همین طبیعت رو به فنا و نابودی گذاشت. رودخانه­های کشور ما در مقایسه با رودخانه­های جهان رسوب بالایی را حمل می­کنند. این امر نشان دهنده­ی شدت فرسایش و وضعیت نامناسب منابع طبیعی (فشار بیش از حد به مراتع، تخریب اراضی جنگلی و بهره برداری نامناسب از اراضی کشاورزی) می­باشد. اندازه رسوب بالا علاوه بر اینکه ما را به تفکری برای ارائه­ی راه حل­هایی جهت کاهش فرسایش ویژه رهنمون می­کند، شناخت وضعیت رسوبدهی حوزه و برآورد دقیق اندازه رسوب خروجی را نیز ضروری می­سازد (مساعدی و همکاران، 1388).
  • طول عمر سدها بیشتر تابع نرخ رسوب گذاری در مخزن آن می­باشد تا مسائل سازه­ای، اغلب سدهایی که تا کنون با مشکل رسوب و کاهش عمر مفید مواجه بوده­اند به گونه­ای که در بعضی موردها مانند سد سفیدرود حجم مفید مخزن در کم­تر از 20 سال بهره­برداری به اندازه قابل ملاحظه­ای کاهش یافته می باشد. از آنجایی که انباشته شدن رسوبات در مخازن سدها به دلیل عمق آب زیاد روی آن­ها با تراکم فوق­العاده زیاد و چسبندگی ذرات همراه می­باشند، پس خارج کردن رسوبات از مخزن جهت تجدید ظرفیت آن مستلزم صرف هزینه­های زیاد می باشد که در بعضی موردها هزینه­ی بازیابی حجم از دست رفته برابر و یا حتی بیشتر از احداث سد جدید خواهد بود (شفاعی بجستان، 1390).
  • از مطالعات و تحقیقات گذشته بدیهی می باشد که هرچه دبی جریان بیشتر باشد، دبی رسوب نیز بیشتر خواهد بود، یعنی دبی رسوب به صورت یک ارتباط­ی مستقیم نسبت به دبی آب تغییر می­کند، پس در زمان­های سیلابی همواره شاهد افزایش بی رویه­ی انتقال رسوبات خواهیم بود که شناخت و آگاهی از روش­های مهار و انتقال رسوبات را به خصوص در مواقع سیلابی که می­توانند اثرات جبران ناپذیری به بار آورند را امری حیاتی و ضروری می­سازد. به گونه­ای که همانطور که از شکل (1-1) پیداست، گاهی شاهد خواهیم بود در مواقع طغیان سیل، با رسم شکل دبی آب و دبی رسوب، منحنی دبی رسوب از دبی آب نیز پیشی گرفته که ضرورت مطالعات برآورد رسوب را دوچندان می­کند:

شکل زیر که برگرفته از مطالعه­ی روویرا و باتالا[8] (2006) می­باشد، نشان دهنده­­ی چگونگی تغییرات دبی آب و رسوب نسبت به هم در حوزه­ی آبخیز مدیترانه، توردرای پایین (اسپانیا) می­باشد:
شکل (1-1): تغییرات دبی رسوب نسبت به دبی آب در حوزه­ی اسپانیا
(برگرفته از روویرا و باتالا، 2006)
شکل (1-2) نیز نشان دهنده­ی تغییرات دبی رسوب نسبت به دبی آب می­باشد که مربوط به یکی از حوزه­های قره­سو استان کرمانشاه می­باشد (یوسفوند و همکاران، 1383):
شکل (1-2): تغییرات دبی رسوب نسبت به دبی آب در حوزه­ی آبخیز قره­سو
(برگرفته از یوسفوند و همکاران، 1383)
استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از استان­های شمالی و حاشیه­ی دریای خزر، دومین منطقه­ی پربارش کشور ایران می­باشد که در بعضی سال­ها اندازه نزولات جوی حتی به بیش از 1000 میلیمتر  می­رسد. سدهای مهمی زیرا کوثر، مارون و مجموعه سدهای کارون از رودخانه­های این استان تغذیه می­شوند. طبعاً با در نظر داشتن پتانسیل قابل توجه بارندگی در حوضه­های بالادست استان، حجم قابل توجهی رسوب به وسیله­ی سیلاب در فصل­های پربارش و حتی در بهار در اثر ذوب برف در مسیر رودخانه­ها و به سمت پایین­دست جریان می­یابند که اهمیت مطالعات برآورد رسوبات معلق را بیشتر می­کنند. تاکنون پژوهش جامعی در مورد مطالعه­ی روابط و شناخت رفتار رسوبات معلق و ارتباط هیدرولوژیکی آن با دبی جریان رودخانه­ای و رواناب سیلاب­ها در این منطقه انجام نشده می باشد.
 پس پژوهش حاضر برای تشریح رفتار هیدرولوژیکی رسوبات معلق در رودخانه­های مهم استان انجام می­گردد و نتایج آن می­توانند در پیش­بینی­های بعدی مورد بهره گیری قرار گیرند.
ساختار پایان­نامه
کلیه­ی مطالب این پایان­نامه در پنج فصل بصورت کلی ارائه خواهند گردید که موضوعات کلیدی هر یک از این پنج فصل به اختصار در زیر ارائه شده می باشد:

  • فصل اول: کلیات

 در این فصل چگونگی تشکیل و انتقال رسوبات به همراه اهداف و ضرورت­های انجام پژوهش ذکر می­شوند.

  • فصل دوم: پیش زمینه و سابقه­ی پژوهش

در این فصل روش­های برداشت بارمعلق به همراه نقد و مطالعه نتایج سایر محققین در زمینه­ برآورد رسوبات معلق ارائه خواهند گردید.

  • فصل سوم: مواد و روش­ها

در این فصل حوضه­های آبخیز استان معرفی می­گردند و سپس مشخصات ایستگاه­های هیدرومتری انتخاب شده به همراه تشریح روش­های هیدرولوژیکی مورد بهره گیری در پایان­نامه و معرفی پارامترها و معیارهایی که پایه و اساس انتخاب مدل بهینه می­باشند، ارائه خواهند گردید.

  • فصل چهارم: بحث و نتایج

در این فصل روابط و شکل­های به دست آمده به همراه برآورد اندازه انتقال رسوبات معلق در فصل­های مختلف سال ارائه خواهند گردید و در انتها با ترکیب، تجزیه و تحلیل پارامترهای انتخاب مدل بهینه، روش­ها و روابط بهینه برای هر ایستگاه ارائه خواهند گردید.

  • فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات

 در این فصل نتایج کلی حاصل شده از پژوهش به همراه پیشنهاداتی برای سایر پژوهشگران ارائه خواهند گردید.
 
2- پیش زمینه و سابقه­ی پژوهش
 مقدمه
اندازه انتقال رسوبات معلق از دیرباز برای مهندسان آب  همواره دردسر ساز بوده که بدین مقصود محققان و مهندسان زیادی در این زمینه به مطالعه و پژوهش در نقاط مختلف جهان پرداخته­اند. در زمینه­ برآورد رسوب کارهای تحقیقاتی زیاد و جالبی در حوضه­ها و مناطق آبخیز مختلف جهان انجام گرفته می باشد، که در این فصل در آغاز به ذکر اثرات مخرب انتقال رسوبات پرداخته خواهد گردید. در این پژوهش مبحث باربستر مورد مطالعه قرار نخواهد گرفت که به مقصود اینکه تعاریف بارمعلق، باربستر و… با هم اشتباه گرفته نشوند زیرا که متخصصان علم پوتامولوژی[9] (رودخانه شناسی) در تعریف آستانه­ی حرکت مواد رسوبی (بارمعلق و باربستر) دارای نظر مشترک نمی­باشند و همچنین شناخت اصطلاحات مورد بهره گیری در این مطالعه و در مطالعات سایر محققان، لازم می باشد یک سری تعاریف و اصطلاحات ارائه شوند و سپس برای آگاهی از اندازه گذر بارمعلق لازم و ضروری می باشد که روش­های اندازه­گیری و نمونه برداری دبی جریان آب و بارمعلق در رودخانه تبیین داده گردد. در نهایت تحقیقات انجام شده توسط سایر محققان در زمینه­ انتقال و برآورد بارمعلق در حوضه­های مختلف آبخیز جهان به همراه نتایج و نقد روش­ها و نتایج آن­ها ارائه خواهند گردید.
اثرات انتقال رسوب و اصطلاحات
مواد رسوبی که بوسیله­ی رودخانه­ها حمل می­شوند بر اثر پدیده­های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی از پوسته­ی جامد زمین جدا شده و به رودخانه­ها ریخته و به وسیله­ی جریان آب حمل می­گردند. رسوبات موجود در رودخانه­ها معضلات زیادی را به وجود می­آورند مانند رسوب­گذاری در بستر رودخانه­ها و در نتیجه ایجاد جزایر، رسوب­گذاری در محل ورود رودخانه­ها به دریا و پی­آمد آن تشکیل دلتا، رسوب­گذاری در مخازن سدها و در نتیجه کاهش ظرفیت آن و معضلات غیر مستقیم دیگری که به وجودمی­آورند. مواد رسوبی که به همراه جریان آب در حرکت هستند ممکن می باشد درون جریان بصورت معلق باشند و یا اینکه مواد رسوبی به صورت لغزش و یا غلتیدن بر روی بستر رودخانه حرکت کنند و یا همزمان به دو صورت فوق انتقال یابند. بطور مثال فرض می­گردد که جریان از کانالی با بستر صلبی به کانالی با همان مشخصات اما با بستر آبرفتی وارد می­گردد. همچنین فرض می­گردد که شرایط جریان بیشتر از شرایط آستانه­ی حرکت رسوبات بستر کانال می­باشد. در نتیجه جریان آب به محض رسیدن به بستر آبرفتی باعث به حرکت درآوردن این مصالح می­گردد. بخشی از این مصالح در اثر شرایط جریان به صورت معلق درآمده و بخشی که درشت دانه­تر می­باشند، به صورت باربستر منتقل می­شوند (شفاعی بجستان 1390).
با در نظر داشتن مطالب ارائه شده بایستی متذکر گردید که اندازه حرکت بارمعلق و یا باربستر به شرایط هیدرولیکی کانال، در دسترس بودن مصالح رسوبی و نیز خصوصیات رسوب بستگی دارد، یا به تعبیری هرچه شرایط جریان، به عنوان مثال مقدار دبی جریان آب افزایش یابد، مقدار بار رسوبی که بصورت معلق یا بستر منتقل می­شوند نیز افزایش می­یابد. از این رو می­توان روابطی برای پیش بینی بار رسوبی معلق و باربستر تابعی از شرایط جریان و مشخصات رسوب به دست آورد. از آن­جا­که قوانین حاکم بر حرکت مواد رسوبی در هر یک از حالت­های باربستر و یا بارمعلق متفاوت می­باشد، پس روش­های تعیین اندازه مواد رسوبی نیز به دو دسته تقسیم می­شوند (شفاعی بجستان 1390).

تعداد صفحه :65
قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد رشته عمران گرایش سازه:تعیین فواصل بهینه کابل‌ها در سدهای بتنی وزنی پس‌تنیده

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

دسته‌ها: عمران