عنوان
ارزیابی روشهای هیدرولوژیکی برآورد بارمعلق در رودخانه
(مطالعهی موردی: رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد)
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
مطالعه اندازه رسوبات رودخانه یکی از مسائل مهم در مهندسی رودخانه و مسائل آبخیزداری میباشد که متخصصان و مهندسان طراح تأسیسات آبی با آن مواجه هستند، آگاهی از اندازه مواد رسوبی جزء اطلاعات لازم و اولیهی هر پروژهی آبی می باشد. برای تخمین اندازه بارمعلق روابط متعددی ارائه شده، اما پیچیدگی پدیدهی انتقال رسوب باعث شده می باشد بعضی اوقات نتایج دور از انتظاری به دست آید. برآورد کم بارمعلق سبب طراحی نادرست بسیاری از تأسیسات آبی میگردد. با در نظر داشتن این امر، محققان و پژوهشگران روشهایی را برای بهبود برآورد بار رسوبی معلق پیشنهاد کردهاند تا بتوانند بارمعلق را با دقت و صحت بیشتری برآورد نمایند. یکی از رهیافت مرسوم در برآورد رسوبات معلق روشهای هیدرولوژیکی میباشند که توسط صاحبنظران علم هیدرولوژی توصیه شده می باشد، به مقصود افزایش دقت برآورد رسوبات معلق روشهای مختلفی پیشنهاد شده می باشد که از بهترین آنها دستهبندی دادهها بصورت مختلف میباشد.
در پژوهش حاضر با بهره گیری از شش روش هیدرولوژیکی تکخطی، حد وسط دستهها، تداوم جریان، تجمعی حد وسط دستهها، فصلی و دورهی مشابه هیدرولوژیکی رسوب معلق در ایستگاههای هیدرومتری پنج رودخانهی اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد برآورد شده می باشد. پس از برازش روابط رگرسیونی روشهای مختلف، با مقایسهی درصد خطای نسبی، خطای استاندارد، ضریب بازده و ضریب همبستگی، مناسبترین روشها برای هر ایستگاه هیدرومتری انتخاب گردید. نتایج نشان داد که روش دورهی مشابه برای دو ایستگاه پاتاوهی رودخانهی بشار و نازمکان رودخانهی شاهبهرام، روش تکخطی برای سه ایستگاه قلات و شاهمختار رودخانهی بشار و سیدآباد رودخانهی چمسیاه، روش تجمعی حد وسط دستهها برای ایستگاه دهنوی رودخانهی لوداب و روش حد وسط دستهها و تجمعی حد وسط دستهها نیز برای ایستگاه تنگبریم رودخانهی شیو بعنوان روشهای بهینه انتخاب شدند.
کلمات کلیدی: ایستگاه هیدرومتری، بارمعلق، روشهای رگرسیونی، منحنی سنجهی رسوب
- کلیات
مقدمه و تاریخچه
در کشورهایی مانند ایران که از مناطق خشک و نیمه خشک جهان محسوب میگردد، ذخیره و مهار آب مانند اهداف و برنامههای کاربردی به شمار میآیند. مانند سازههایی که به مقصود ذخیره و کنترل آب ساخته میشوند سدها هستند، با در نظر داشتن اینکه حمل و انباشته شدن رسوبات و عدم آگاهی از اندازه انتقال رسوبات میتوانند همواره بر حجم مخزن سد و همچنین بر فرسایش حوضههای آبخیز اثرات جبران ناپذیری را بر جای بگذارند، موضوع انتقال رسوب همواره از دغدغهها و معضلات اساسی مهندسان آب و زمینشناسی میباشد.
نزدیک به ۶٠ سال یا بیشتر، به علت عدم وجود دادههای غلظت رسوب پیوسته و مستمر، هیدرولوژیستها از منحنیهای سنجهی (انتقال رسوب) برای تخمین و یا پیش بینی غلظت رسوب معلق با بهره گیری از محاسبهی دادههای دبی جریان بهره گیری میکنند. بیشتر از ٢٠ روش برای گسترش منحنیهای سنجه هست. از بین این روشها توانایی و قدرت توابع رگرسیون که ارتباطی بین غلظت رسوب معلق و دبی جریان را اظهار می کنند، با اندازه گیری دبی جریان که تشکیل متغیر مستقل را میدهد، بیشتر ذکر گردیده می باشد (فیلیپ و همکاران، 1999).
در این فصل چگونگی تشکیل و انتقال رسوبات معلق و عوامل موثر در رسوبگذاری و اهمیت دانستن سه فرایند فرسایش، انتقال و نهشته شدن مواد رسوبی اظهار خواهد گردید و در نهایت اهداف و ضرورتهای انجام پژوهش ذکر میشوند.
تئوری تشکیل و انتقال رسوبات
تمام رسوباتی که به وسیلهی آب و باد حمل میگردند و نیز تمام رسوبات موجود در دشتها در اثر پدیدهی هوازدگی سنگها و صخرهها به وجود آمدهاند. هوازدگی عملی می باشد که طی آن سنگهای سخت شکسته و فرسوده میشوند. اندازه، ترکیب معدنی، چگالی و عوامل دیگری زیرا بافت رسوبات، به طبیعت سنگ اصلی بستگی دارد. فرایند هوازدگی به سه بخش هوازدگی شیمیایی، مکانیکی و ارگانیکی تقسیم میگردد. عوامل موثر در هوازدگی شیمیایی عبارتند از: اکسیژن، دی اکسید کربن و بخار آب که در هوا موجود میباشند. در حالتهای خاص اسید کربنیک نیز روی سنگهای گرانیت، آبیت، بیوتید و … موثر میباشد (شفاعی بجستان،1390).
عوامل مکانیکی نیز سنگهای اصلی را به قطعات کوچکتر تبدیل میکنند که شامل یخ زدگی آب انبساط ناشی از تغییرات شیمیایی و انبساط و انقباض حاصل از تغییرات ناگهانی درجه حرارت در طول شبانه روز میباشد. عوامل هوازدگی ارگانیکی شامل میکرواورگانیزمهای خاک و ریشهها و تنههای درختان میباشد که سبب خرد کردن سنگها میگردد (شفاعی بجستان،1390).
وقتیکه سنگ اصلی متلاشی گردید، مواد متلاشی شده به وسیلهی رودخانهها، باد و یا یخچالها، از نقطهای به نقطهی دیگر حمل و انباشته میگردند. موادی که به وسیلهی رودخانهها حمل و انباشته میشوند، مواد آبرفتی[1] و موادی که به وسیلهی باد جابجا و انباشته میشوند، لس[2] و چنانچه به وسیلهی یخچالها منتقل و انباشته گردند، رسوبات یخچالی[3] نامیده میشوند. اندازه مواد آبرفتی حمل شده بستگی به اندازهی ذرات، دبی جریان، شیب کف و خصوصیات فیزیوگرافی حوضه آبریز دارد (شفاعی بجستان،1390).
رسوبات رودخانهای به دو صورت منتقل میشوند یا این مواد درون جریان آب غوطهور هستند و همراه با آب در حرکت میباشند که به آنها مواد رسوبی معلق گفته میگردد و اندازه مواد رسوبی معلق[4] را که در واحد زمان از یک مقطع رودخانه عبور میکند بارمعلق مینامند. از طرفی مواد رسوبی ممکن می باشد در نزدیکیهای بستر به یکی از صور لغزش، غلتیدن و پرش حرکت نمایند که به آنها بار بستر[5] میگویند. نوع حرکت به صورت بارمعلق یا بار بستر، بستگی به خصوصیات مواد رسوبی، شرایط جریان و خصوصیات رودخانه دارد. در رودخانههای با شیب تند تحت شرایط سرعت بالا، ذرات شنی هم ممکن می باشد بصورت معلق حرکت کنند، در حالیکه در رودخانههای با شیب ملایم و سرعت کم، تنها ذرات بسیار ریزدانه و لای به صورت معلق متحرکاند. از مسائلی که ذرات رسوبی در حین انتقال میتوانند به وجود آورند میتوان خسارات وارد به توربینها، پمپها، پایههای پل، پوشش کانالها و غیره را نام برد (شفاعی بجستان،1390).
عوامل مهم در رسوبگذاری و راهکارها
متأسفانه بسیاری از فعالیتهای بشری سبب تشدید فرایندهای فرسایش، انتقال و رسوبگذاری میگردد، بطور مثال با از بین بردن پوشش گیاهی (جنگلها) فرسایش اراضی تشدید و حجم زیادی از مواد رسوبی وارد رودخانهها میگردد. تغییر بدون مطالعهی رژیم رودخانه، بطور مثال از بین بردن قوسهای رودخانه، باعث تشدید فرسایش مصالح کف رودخانه میگردد. احداث سد بر روی رودخانه سبب خواهد گردید تا رسوبات در پشت سد انباشته شوند و علاوه بر آن تا کیلومترها پایین دست سد، بستر رودخانه به تدریج عمیق گردد. احداث پل بر روی رودخانه باعث خواهد گردید تا کف و سواحل رودخانه در اطراف محل پل شسته گردد. معادن تولید شن و ماسه باعث میشوند تا شرایط تعادلی به وجود آمده از بین بروند و در نتیجه فرسایش و رسوبگذاری شدت یابد. از آنجا که خسارات وارد شده توسط رسوبات رودخانهای به طبیعت، کشاورزی و سازههای آبی ساخته شده بر روی یا در کنار رودخانهها بسیار گسترده و وسیع و زیان آور می باشد، شناخت دقیق این علم برای متخصصان و مهندسان آب ضروری میباشد (شفاعی بجستان، 1390).
برای جلوگیری و یا به حداقل رساندن خسارات وارد شده بایستی سه فرایند فرسایش، انتقال و نهشته شدن مواد رسوبی را مورد مطالعه قرار داد. این فرایندها دارای پیچیدگی خاصی میباشند، زیرا عوامل موثر در به وجود آوردن این فرایندها بسیار زیاد میباشند. در فرایند فرسایش، ذرات رسوبی در اثر ضربهی قطرههای باران و یا در اثر حرکت آب از بستر خود جدا میشوند. سپس ذرات جدا شده در آستانهی حرکت قرار میگیرند و در صورتی که نیروهای وارد شده از سوی جریان آب بیشتر از نیروهای مقاوم باشد، ذره همراه با جریان آب منتقل میگردد. شرایط شروع آستانهی حرکت ذرات و اندازه انتقال آنها، به خصوصیات مواد رسوبی زیرا اندازه، شکل و چگالی ذره، به خصوصیات جریان، نظیر سرعت و عمق، به خصوصیات سیال نظیر لزجت و جرم واحد حجم سیال و نیز به خصوصیات شکل کانال یا رودخانه نظیر شعاع هیدرولیکی، شیب و غیره بستگی دارد. چنانچه در مسیر انتقال به هر دلیلی نیروهای وارد شده از طرف جریان آب کاهش یابد، ذرات رسوبی ترسیب (رسوب گذاری) خواهند گردید (شفاعی بجستان، 1390).
هر یک از فرایندهای سه گانهی فرسایش، انتقال و رسوب گذاری میتوانند مشکلاتی را به وجود آورند. بطور مثال فرسایش باعث از بین بردن زمینهای کشاورزی، تخریب سازههای کنار رودخانهها، تخریب پلها و سایر بناهای مجاور رودخانهها و همچنین موجب عمیقتر شدن بستر رودخانهها میگردد.
برای مقابله با مشکلاتی از قبیل رسوبگذاری در بستر رودخانهها و در نتیجه ایجاد جزایر، رسوب گذاری در محل ورود رودخانه به دریا و پیآمد آن تشکیل دلتا، رسوبگذاری در مخازن سدها و در نتیجه کاهش ظرفیت آن و معضلات غیر مستقیم دیگری که توسط فرسایش، انتفال و نهشته شدن رسوبات به وجود میآیند، در مرحلهی اول بایستی طبیعت و چگونگی حرکت رسوب شناخته گردد، در مرحلهی دوم عوامل موثر در فرسایش شناسایی گردد و در مرحلهی سوم مقدار و اندازه مواد رسوبی منتقل شده را بتوان بطور دقیق تعیین و محاسبه نمود تا بتوان در طراحی سازههای آبی مورد بهره گیری قرار داد (شفاعی بجستان، 1390).
اهداف و ضرورتهای انجام پژوهش
مانند ضرورتهای موضوع برآورد بارمعلق و آثار انتقال رسوبات و همچنین اهمیت و پیآمد بهره گیری از روشهای آماری، میتوان موردها زیر را یادآور گردید:
فرسایش سطح حوضه، حمل ذرات رس[6] و لای[7] و فرسایش بستر و کنارهها مهم ترین عوامل تشکیل دهندهی بار رسوبی رودخانهها به شمار میآیند. چنانچه به هر دلیلی در مسیر، سرعت جریان و یا پتانسیل حمل رسوبات کاهش یابد، ذرات رسوبی که روشهای متعددی جهت برآورد بار رسوبی و در نتیجه دیگر امکان حمل آنها توسط جریان وجود ندارد در بستر رودخانه بر جای مانده و با تغییر در شیب، شکل مقطع عرضی و یا پلان، موجب تغییر مورفولوژی رودخانه میشوند. در نتیجه در پیش بینی تغییر مورفولوژی رودخانه، تعیین بیلان رسوبی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد (جواهری و همکاران، 1384).
- ذرات معلق در آب رودخانهها که تبدیل به رسوب میشوند از معضلات اصلی مدیریت سدها میباشند. پس پیش از احداث سدها و سایر تأسیسات هیدرولیکی نیاز به مطالعهی بارمعلق رودخانهها میباشد. بدیهی می باشد که با در نظر داشتن محدود بودن دورههای آماری و تغییرات گستردهی شرایط هیدرولوژیکی و حفاظتی حوزهی آبریز و رودخانه، عموماً بهره گیری از روشهای درون یابی یا برون یابی ضروری میگردد که طبعاً احتمال خطا را افزایش میدهد (پوراغنائی و همکاران، 1386).
- آب و خاک از منابع اصلی حیات بشر هستند و نقشی که این دو مادهی مهم در توسعهی اقتصادی و پیشرفت جوامع داشتهاند بر کسی پوشیده نیست، لیکن از همان هنگامیکه دست بشر در اکوسیستم متعادل حیاتی وارد گردید، پارههایی از همین طبیعت رو به فنا و نابودی گذاشت. رودخانههای کشور ما در مقایسه با رودخانههای جهان رسوب بالایی را حمل میکنند. این امر نشان دهندهی شدت فرسایش و وضعیت نامناسب منابع طبیعی (فشار بیش از حد به مراتع، تخریب اراضی جنگلی و بهره برداری نامناسب از اراضی کشاورزی) میباشد. اندازه رسوب بالا علاوه بر اینکه ما را به تفکری برای ارائهی راه حلهایی جهت کاهش فرسایش ویژه رهنمون میکند، شناخت وضعیت رسوبدهی حوزه و برآورد دقیق اندازه رسوب خروجی را نیز ضروری میسازد (مساعدی و همکاران، 1388).
- طول عمر سدها بیشتر تابع نرخ رسوب گذاری در مخزن آن میباشد تا مسائل سازهای، اغلب سدهایی که تا کنون با مشکل رسوب و کاهش عمر مفید مواجه بودهاند به گونهای که در بعضی موردها مانند سد سفیدرود حجم مفید مخزن در کمتر از 20 سال بهرهبرداری به اندازه قابل ملاحظهای کاهش یافته می باشد. از آنجایی که انباشته شدن رسوبات در مخازن سدها به دلیل عمق آب زیاد روی آنها با تراکم فوقالعاده زیاد و چسبندگی ذرات همراه میباشند، پس خارج کردن رسوبات از مخزن جهت تجدید ظرفیت آن مستلزم صرف هزینههای زیاد می باشد که در بعضی موردها هزینهی بازیابی حجم از دست رفته برابر و یا حتی بیشتر از احداث سد جدید خواهد بود (شفاعی بجستان، 1390).
- از مطالعات و تحقیقات گذشته بدیهی می باشد که هرچه دبی جریان بیشتر باشد، دبی رسوب نیز بیشتر خواهد بود، یعنی دبی رسوب به صورت یک ارتباطی مستقیم نسبت به دبی آب تغییر میکند، پس در زمانهای سیلابی همواره شاهد افزایش بی رویهی انتقال رسوبات خواهیم بود که شناخت و آگاهی از روشهای مهار و انتقال رسوبات را به خصوص در مواقع سیلابی که میتوانند اثرات جبران ناپذیری به بار آورند را امری حیاتی و ضروری میسازد. به گونهای که همانطور که از شکل (1-1) پیداست، گاهی شاهد خواهیم بود در مواقع طغیان سیل، با رسم شکل دبی آب و دبی رسوب، منحنی دبی رسوب از دبی آب نیز پیشی گرفته که ضرورت مطالعات برآورد رسوب را دوچندان میکند:
شکل زیر که برگرفته از مطالعهی روویرا و باتالا[8] (2006) میباشد، نشان دهندهی چگونگی تغییرات دبی آب و رسوب نسبت به هم در حوزهی آبخیز مدیترانه، توردرای پایین (اسپانیا) میباشد:
شکل (1-1): تغییرات دبی رسوب نسبت به دبی آب در حوزهی اسپانیا
(برگرفته از روویرا و باتالا، 2006)
شکل (1-2) نیز نشان دهندهی تغییرات دبی رسوب نسبت به دبی آب میباشد که مربوط به یکی از حوزههای قرهسو استان کرمانشاه میباشد (یوسفوند و همکاران، 1383):
شکل (1-2): تغییرات دبی رسوب نسبت به دبی آب در حوزهی آبخیز قرهسو
(برگرفته از یوسفوند و همکاران، 1383)
استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از استانهای شمالی و حاشیهی دریای خزر، دومین منطقهی پربارش کشور ایران میباشد که در بعضی سالها اندازه نزولات جوی حتی به بیش از 1000 میلیمتر میرسد. سدهای مهمی زیرا کوثر، مارون و مجموعه سدهای کارون از رودخانههای این استان تغذیه میشوند. طبعاً با در نظر داشتن پتانسیل قابل توجه بارندگی در حوضههای بالادست استان، حجم قابل توجهی رسوب به وسیلهی سیلاب در فصلهای پربارش و حتی در بهار در اثر ذوب برف در مسیر رودخانهها و به سمت پاییندست جریان مییابند که اهمیت مطالعات برآورد رسوبات معلق را بیشتر میکنند. تاکنون پژوهش جامعی در مورد مطالعهی روابط و شناخت رفتار رسوبات معلق و ارتباط هیدرولوژیکی آن با دبی جریان رودخانهای و رواناب سیلابها در این منطقه انجام نشده می باشد.
پس پژوهش حاضر برای تشریح رفتار هیدرولوژیکی رسوبات معلق در رودخانههای مهم استان انجام میگردد و نتایج آن میتوانند در پیشبینیهای بعدی مورد بهره گیری قرار گیرند.
ساختار پایاننامه
کلیهی مطالب این پایاننامه در پنج فصل بصورت کلی ارائه خواهند گردید که موضوعات کلیدی هر یک از این پنج فصل به اختصار در زیر ارائه شده می باشد:
- فصل اول: کلیات
در این فصل چگونگی تشکیل و انتقال رسوبات به همراه اهداف و ضرورتهای انجام پژوهش ذکر میشوند.
- فصل دوم: پیش زمینه و سابقهی پژوهش
در این فصل روشهای برداشت بارمعلق به همراه نقد و مطالعه نتایج سایر محققین در زمینه برآورد رسوبات معلق ارائه خواهند گردید.
- فصل سوم: مواد و روشها
در این فصل حوضههای آبخیز استان معرفی میگردند و سپس مشخصات ایستگاههای هیدرومتری انتخاب شده به همراه تشریح روشهای هیدرولوژیکی مورد بهره گیری در پایاننامه و معرفی پارامترها و معیارهایی که پایه و اساس انتخاب مدل بهینه میباشند، ارائه خواهند گردید.
- فصل چهارم: بحث و نتایج
در این فصل روابط و شکلهای به دست آمده به همراه برآورد اندازه انتقال رسوبات معلق در فصلهای مختلف سال ارائه خواهند گردید و در انتها با ترکیب، تجزیه و تحلیل پارامترهای انتخاب مدل بهینه، روشها و روابط بهینه برای هر ایستگاه ارائه خواهند گردید.
- فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
در این فصل نتایج کلی حاصل شده از پژوهش به همراه پیشنهاداتی برای سایر پژوهشگران ارائه خواهند گردید.
2- پیش زمینه و سابقهی پژوهش
مقدمه
اندازه انتقال رسوبات معلق از دیرباز برای مهندسان آب همواره دردسر ساز بوده که بدین مقصود محققان و مهندسان زیادی در این زمینه به مطالعه و پژوهش در نقاط مختلف جهان پرداختهاند. در زمینه برآورد رسوب کارهای تحقیقاتی زیاد و جالبی در حوضهها و مناطق آبخیز مختلف جهان انجام گرفته می باشد، که در این فصل در آغاز به ذکر اثرات مخرب انتقال رسوبات پرداخته خواهد گردید. در این پژوهش مبحث باربستر مورد مطالعه قرار نخواهد گرفت که به مقصود اینکه تعاریف بارمعلق، باربستر و… با هم اشتباه گرفته نشوند زیرا که متخصصان علم پوتامولوژی[9] (رودخانه شناسی) در تعریف آستانهی حرکت مواد رسوبی (بارمعلق و باربستر) دارای نظر مشترک نمیباشند و همچنین شناخت اصطلاحات مورد بهره گیری در این مطالعه و در مطالعات سایر محققان، لازم می باشد یک سری تعاریف و اصطلاحات ارائه شوند و سپس برای آگاهی از اندازه گذر بارمعلق لازم و ضروری می باشد که روشهای اندازهگیری و نمونه برداری دبی جریان آب و بارمعلق در رودخانه تبیین داده گردد. در نهایت تحقیقات انجام شده توسط سایر محققان در زمینه انتقال و برآورد بارمعلق در حوضههای مختلف آبخیز جهان به همراه نتایج و نقد روشها و نتایج آنها ارائه خواهند گردید.
اثرات انتقال رسوب و اصطلاحات
مواد رسوبی که بوسیلهی رودخانهها حمل میشوند بر اثر پدیدههای فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی از پوستهی جامد زمین جدا شده و به رودخانهها ریخته و به وسیلهی جریان آب حمل میگردند. رسوبات موجود در رودخانهها معضلات زیادی را به وجود میآورند مانند رسوبگذاری در بستر رودخانهها و در نتیجه ایجاد جزایر، رسوبگذاری در محل ورود رودخانهها به دریا و پیآمد آن تشکیل دلتا، رسوبگذاری در مخازن سدها و در نتیجه کاهش ظرفیت آن و معضلات غیر مستقیم دیگری که به وجودمیآورند. مواد رسوبی که به همراه جریان آب در حرکت هستند ممکن می باشد درون جریان بصورت معلق باشند و یا اینکه مواد رسوبی به صورت لغزش و یا غلتیدن بر روی بستر رودخانه حرکت کنند و یا همزمان به دو صورت فوق انتقال یابند. بطور مثال فرض میگردد که جریان از کانالی با بستر صلبی به کانالی با همان مشخصات اما با بستر آبرفتی وارد میگردد. همچنین فرض میگردد که شرایط جریان بیشتر از شرایط آستانهی حرکت رسوبات بستر کانال میباشد. در نتیجه جریان آب به محض رسیدن به بستر آبرفتی باعث به حرکت درآوردن این مصالح میگردد. بخشی از این مصالح در اثر شرایط جریان به صورت معلق درآمده و بخشی که درشت دانهتر میباشند، به صورت باربستر منتقل میشوند (شفاعی بجستان 1390).
با در نظر داشتن مطالب ارائه شده بایستی متذکر گردید که اندازه حرکت بارمعلق و یا باربستر به شرایط هیدرولیکی کانال، در دسترس بودن مصالح رسوبی و نیز خصوصیات رسوب بستگی دارد، یا به تعبیری هرچه شرایط جریان، به عنوان مثال مقدار دبی جریان آب افزایش یابد، مقدار بار رسوبی که بصورت معلق یا بستر منتقل میشوند نیز افزایش مییابد. از این رو میتوان روابطی برای پیش بینی بار رسوبی معلق و باربستر تابعی از شرایط جریان و مشخصات رسوب به دست آورد. از آنجاکه قوانین حاکم بر حرکت مواد رسوبی در هر یک از حالتهای باربستر و یا بارمعلق متفاوت میباشد، پس روشهای تعیین اندازه مواد رسوبی نیز به دو دسته تقسیم میشوند (شفاعی بجستان 1390).
تعداد صفحه :65
قیمت : 14700 تومان